Stichting Sailwise

Sailhorse bezoekt SailWise

Op donderdag 14 september heeft Sailhorse een bezoek gebracht aan stichting SailWise, op hun vakantie eiland genaamd Robinson Crusoe in de Loosdrechtse plassen.  De aanleiding voor onze “studiereis” was het leuke fenomeen dat Rolf Deen namens zijn werkgever Univé Oost een mooi bedrag mocht doneren aan een goed doel van zijn keuze.

Sailwise organiseert uitdagende watersportvakanties voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Zeilen bij SailWise is veel meer dan alleen een leuke tijd op het water. Mensen met een beperking ervaren dat ze fysiek en mentaal veel meer aankunnen dan ze denken en dat draagt bij aan het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid.

Aldus werd het contact gelegd en een afspraak gemaakt om langs te komen op de locatie in de Loosdrechtse plassen…  Rolf Deen, Jan Jacob Visser en ondergetekende hadden om 10 uur afgesproken ergens op een steiger en daar zouden we worden opgepikt met een boot.  Ter plaatse inderdaad een bordje dat aangeeft de overzetplaats te zijn naar het eiland. De navigatie heeft ons niet in de steek gelaten.  Contact gelegd en even later kwam er een bootje om ons over een rimpelloze plas een overzetje te geven.

SW_overzetje.jpgTerwijl we het eiland naderden viel mijn klus aan dek van verbazing: wat een fantastische locatie!  Prachtige steigers met grote en kleine zeilboten, rescue-ribs, kano’s sups, waterskiën… Je kunt het zo gek niet bedenken.  En alles aangepast om gebruikt te kunnen worden door mensen met een beperking.  Dat gaat van stoelen om iemand in te fixeren wanneer er geen rolstoel aan boord kan (oa de Sailhorse) tot rolstoel geschikte boten en zelfs volledig joystick gestuurde vaartuigen.  Respect voor de vaste crew en de vrijwilligers om dit allemaal operationeel te houden, en dan hebben we het nog niet gehad over de fantastische accommodatie voor de gasten en hun begeleiders.

Na de kennismaking en de koffie kregen we een rondleiding over het eiland en vervolgens werd de daar in gebruik zijnde Sailhorse aan een onderzoek onderworpen.  Allereerst konden we een geruststellende newsflash naar de onze schatkistbewaarder sturen dat de penningen voor deze boot zijn afgedragen, althans dat is wat het plaatje aangeeft dat we aantroffen op de bakskist.

Tot onze verrassing blijkt het een luchtkast boot te zijn van jachtwerf Vlieger. Diverse telltales zijn voor de kenners onder ons niet te missen. Toch had iedereen dit kunnen vertellen omdat er eenvoudig een bouwplaatje (zonder bouwnummer helaas) aan de achterzijde op de kuiprand bevestigd is.

De boot heeft een leuke kleurstelling:  blauwe romp en dek met witte loopvlakken en kuip.  De rubberen stootrand ontbreekt dus op deze boot, en verder zien we trapeze en spinaker uitrusting.  De laatste wordt niet gebruikt, maar de trapeze willen ze graag beleven!  We zien slimme aanpassingen om het varen op deze boot te vergemakkelijken.  Zo is het grootzeil (afkomstig van een Glider) voorzien van sledes aan het voorlijk.  Op die manier hijst het zeil een stuk lichter. Ook het onderlijk is ongeveer 30 cm korter.  Verder vaart men de giek zo hoog mogelijk omdat een vaak (gedeeltelijk) inmobiele stuurman of fokkenist niet kan wegduiken tijdens overstag of gijp. Een kraanlijn maakt het geheel af.

SW_JJ_in_stoel.jpgDe fok is bevestigd met leuvers aan de stag en wordt middels een bierstrekker op spanning gezet.  Leuk detail is dat de polyester kap van de kielplaat is verdwenen en daar zit nu een mooie teakhouten plank overheen.

Op de foto hiernaast zie je de stoelen die beschikbaar zijn voor mensen die niet met hun rolstoel aan boord kunnen. Je begrijpt dat “even onder de giek doorduiken” er voor deze zeilers niet bij is.

Wat zijn we te weten gekomen? SailWise gebruikt hun Sailhorse voor het sportievere werk, wanneer er iets meer uitdaging gewenst is.  De SSC gaat onderzoeken of, en zo ja, hoe we dit specifieke gebruik van deze Sailhorse kunnen ondersteunen.  Vooraleerst starten we een zoektocht naar wat nieuwere zeilen. Verder gaan we onderzoeken of we iets kunnen betekenen in het onderhoud.

De Loosdrechtse Plassen zijn ons niet onbekend.  Ook dit jaar is het Vrijbuiterweekend een onderdeel van ons wedstrijdprogramma.  GWV de Vrijbuiter viert dit jaar haar honderdjarig bestaan en heeft Sailwise omarmd als goed doel. Het streven is dan ook een team van Sailwise beheerders/instructeurs aan de start te krijgen in een wedstrijd Sailhorse.

We hebben een prachtige locatie bezocht en zeer veel waardering voor het werk dat deze mensen verzetten.

Het team bestaat uit een aantal vaste medewerkers die in feite alles in eigen beheer uitvoeren. Daarnaast drijft dit vakantie eiland op vrijwilligers, en daar kunnen ze er niet genoeg van vinden! Via verschillende links link komt u op de website van Sailwise en hier komt u op het gedeelte voor de vrijwilligers.  Voel u vooral niet geremd om na te denken over wat tijdsbesteding als vrijwilliger van Sailwise!

Rolf Deen

Jan Jacob Visser

Tjep van Roon

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!