Tuigage

Moeten de zalingen gefixeerd worden in de uiterste drukstand ?
Dat is niet nodig, omdat de topwanten de zalingen naar voren drukken, en de zalingen dus vanzelf gefixeerd worden als de topwanten strak staan.

Is de mast van een Seahorse net zo lang als die van een Sailhorse?  Ik heb namelijk een gebroken mast en kan er een van een Seahorse overnemen.
Een Sailhorse en Seahorse zijn in principe het zelfde ontwerp. De 
mast lengte (en andere specificaties) zijn niet veranderd toen de naam werd veranderd.
Onze sailhorse heeft een ander zeilnummer dan op het plaatje in de boot.  Welk nummer moet het worden als we een ander zeil aanschaffen?

Het grootzeil kan van een andere sailhorse zijn overgenomen, het nummer in het zeil blijft er dan meestal wel in staan, het plaatje in de boot verwisselt men niet snel!  Dit plaatje is het orginele bouwnummer van de Sailhorse en dat is tevens het zeilnummer, met de landenletters ervoor (NED, GER, BEL, GBR...).
Al vele jaren vaar ik met genua en fok op het bekende rolfoksysteem Harken 435. Nu heb ik een nieuwe fok laten maken en deze 'past' niet. Met een lengte van het voorlijk van 633 cm krijg ik de nieuwe fok bij lange na niet strak. De voorlijklengte van mijn genua en (oude) fok blijken beide 616 cm te meten.  De fok komt van een Nederlandse gerenommeerde zeilmakerij en maakt vele (wedstrijd) voorzeilen voor de Sailhorse in de geleverde maat (naar eigen zeggen), ook voor gebruik met rolfoksysteem. De vraag van de zeilmaker was of ik de mast soms erg rechtop vaar. In mijn beleving niet, maar ben slechts een 'eenvoudige toerzeiler'.  De zeilmakerij wil trouwens als service de fok eventueel aanpassen naar de gewenste lengte van het voorlijk.
Mijn vraag is: hoor je een voorzeil met voorlijklengte 633 cm en bij gebruik van een Harken 435 systeem gewoon te kunnen spannen? Zo ja, moet ik de stand van mijn mast na 11 jaar maar eens aanpassen !? Wie heeft ervaring met eenzelfde combinatie?

De meeste wedstrijdzeilers varen allemaal met Harken 435. Dat harken 435 is bewezen het beste systeem.
Door het rolfoksysteem en de verdere ontwikkeling van het zeilen (kennis, ervaring, training) zeilen we de mast veel meer achterover dan vroeger het geval was. Het gevolg is meer lengte op de voorstag.
In ruststand staat de masttop meer dan 50 cm achter de spindel (op de kielplaat gemeten. Met ruststand wordt bedoeld dat de stagen net aan staan, maar niet echt onder spanning. Na het op spanning brengen van de fokkeval staat de masttop ongeveer 20 cm achter de spindel.
Het voordeel van deze masthelling is dat je meer hoogte-snelheid kunt ontwikkelen aan de wind.
Bij het laten maken van zeilen zoek ik zelf liever iets tussen minimum en medium maten, in plaats van bijna maximaal. De overweging is dat zeilen rekken en ze zo langer met de diverse trimfuncties in model kunnen worden gezet.

Wij zijn op zoek naar een rolfok of rolgenuasysteem. Wie kan ons advies geven waar te kopen (gebruikt wellicht) zodanig dat we het systeem zelf kunnen monteren. Misschien heeft iemand we leen systeem in de de aanbieding?!

Door de jaren heen hebben we eigenlijk alle merken wel getest. Het is niet voor niets dat de Harken 435 hi-load (plus toproller) door de meeste Sailhorse-zeilers wordt gebruikt.      Zie oa de website van onze sponsor SailhorseShop.    Je vindt hier een overzicht van de benodigde onderdelen.
de giek hangt erg laag vergeleken bij b.v. een Valk. Als je in de kuip zit geen probleem, maar op de gangboord zittend is het diep bukken. Is dat gemakkelijk aan te passen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Het feit dat de giek laag zit hoort bij de Sailhorse. Mocht je dat toch willen aanpassen, dan moet het lummelbeslag hoger worden geplaatst en moet het grootzeil worden ingekort. Let hierbij op dat het voorlijk wel voldoende spanning kan blijven behouden. 
Heeft iemand ervaring met een strijk installatie voor de sailhorse? Om nu onder een brug door te gaan is heel erg lastig.

Ik heb een oudere sailhorse, dus geen dekdoorvoer in de boeg. Voor dit type boot staat er een oplossing elders op de site.
Zelf heb ik eea opgelost door een een kleine talie op de ronde beugel van het boeg beslag te plaatsen en die aan de voorstag bevestigen. Omdat ik vaak zeil met mijn kleinere kids (10 jaar), heb ik voldoende vertraging nodig: 2 enkele blokjes links en rechts op de neus en een enkel gesloten blok aan de stag werkt prima. Het halende eind laat ik over het voordek lopen en bij het omhoog halen, zet ik vast in een klem gemonteerd op de kuiprand van het voordek. Bij het omlaag halen, laat ik het halende eind over de fokkelier laten lopen. (maak deze lijn dus niet te kort of te dun, 5 of 6 mm is prima).
Als de mast staat, kun je de voorstag borgen met een ander lijntje en het halende eind opschieten aan de voorstag (ziet er niet zo professioneel uit, maar houdt dek vrij). Alternatief is om de lijn gewoon over het voordek te laten lopen.
Op deze manier kan ik de mast oplopen en afvangen, terwijl de voorstag gevierd of aangetrokken kan worden, zelfs door ook een 10 jarige. 
Verder is het essentieel dat je de mastvoet met een bout vast hebt in de mastvoet steun op het voordek, zodat de mast niet zijdelings weg kan draaien.
Ik vind het lastig het voorlijk van het grootzeil goed te spannen. Je trekt de val onder een lastige hoek. Is er iemand die een goed systeem heeft om de grootzeilval goed door te zetten? Ik heb een cunningham maar als je die aantrekt krijg je toch ook weer plooien in de halshoek.

Afhenkelijk van je val voering kan dit helpen.
Als je de grootzeilval over een van de fokkelieren legt en dan vasthoudt, kun je met je voet of lichaamsgewicht extra kracht zetten om de grootzeilval te spannen.
Dit werkt nog beter in combi met
1) voorlijk grootzeil ingevet met kaarsvet zodat het makkelijker llopt
2) met een goedgeplaatste klem voor je val (bijv op kuiprand) 
3) dunner val
4) val met een blokje, maar dan heb je wel een langere lijn nodig.
Aanvullend monteer je een cunningham trimlijn, waarmee je de bolling naar voren haalt en het achterlijk open zet. 
Ik zie op de site dat er een document in de maak is voor de neerhouder...
Zijn er foto's oid beschikbaar hoe eea getuigd moet worden? Ik heb (nog) geen dubbel neerhouder oog aan de mastvoet, en werk met een 3hoek alu hefboom. Ik wil graag de neerhouder van de site aanschaffen, maar vraag me af hoe die dan getuigd dient te worden.

Ik probeer het systeem onderstaand in woorden uit te leggen.
A: de dubbele bevestiging zit in lijn met de as van het lummelbeslag, waardoor geen breekkracht meer optreedt bij het vieren van de grootschoot.
B: Maak een (staaldraad 4mm) verbinding van de top van de hefboom (korte zijde) naar het onderste oog.
C: maak een tweelijns talie tussen het bovenste oog en de lange zijde van de hefboom. Aan het bovenste oog van het neer houder beslag op de mast bevestig je een blok met hondsvot. Start de neerhouder bedieningslijn vanaf dit hondsvot naar een blok aan de hefboom en dan terug naar het blok aan de mast. Van daar uit ga je boven- of onderdeks naar de klem.
Laatst met flinke wind gezeild: rif, stormfok. Vol in de trapeze etc. Om te voorkomen dat er water de kuip in kwam moest het grootzeil af toe zo killen dat het niets meer deed. Lager varen, maar je wilt toch ook vooruit. Heeft iemand ervaring met een tweede rif?

Ik vraag mij af wat u verstaat onder een flinke wind. Is dat meer dan windkracht 6 Bft? Als wedstrijdzeiler is 6 Bft (26 knopen) het maximum. Daarboven wordt er niet gestart. Soms komt het voor dat in een wedstrijd het oploopt naar 7 Bft, dan nog varen we de wedstrijd uit, en altijd zonder een rif. Water scheppen doet de Sailhorse dan niet, bovendien zou dat een behoorlijk snelheidsverlies betekenen. Wel belangrijk is daarbij dat de fok strak aangetrokken is en de grootschoot in de hand gevaren wordt om windvlagen op te kunnen vangen. Bij een windvlaag de grootschoot iets vieren, daarna weer aanhalen. Een 2e rif lijkt mij overbodig, want dan staat er zoveel wind dat je gewoon niet moet gaan zeilen met een open boot. Bovendien heb je dan een grote kans op averij en de vraag is of de verzekering dan wel uitkeert.


Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Seahorse nr. 787. Mijn vraag heeft betrekking op de bevestiging van de giek aan de mast d.m.v. een lummelbeslag, zo heb ik begrepen. Het beslag is vast gemonteerd aan de mast en aan het uiteinde een stompvormige pen die past in het gat van de giek. Mijn vraag is: of de neerhouder het enige instrument is dat er voor zorgt dat de pen van het lummelbeslag niet nuit het gat van de giek kan raken? Of zijn er andere foefjes?

Onlangs het zelfde proleempje opgelost. Ik heb verticaal (evenwijdig aan de mast) een gat geboord door de giek en de pen heen. Vervolgens een lange bout er door en klaar was ik. Aande bovenzijde van de giek zit de bout dat in de sleuf waar het grootzeil in de sleuf wordt getrokken. Door een verzonken kop te gebruiken geeft dit geen problemen.
Bij een andere boot hebben we het onlangs ook gedaan, maar dan dwars geboord (dwars door de breedte van de giek). Dit is met een germde moer keurig af te werken.
Op mijn seahorse zit het lummelbeslag niet geborgd aan de mast. Het kan op en neer glijden en is op dit moment geborgd door een lijn van het lummelbeslag naar de mastvoet (niet te verwarren met de neerhouder).
Ik vraag mij af of dit beslag vast aan de mast hoort en zo ja hoe dit is bevestigd. kan mij voorstellen dat dit heen en weer gesteld kan worden maast moet toch op een of andere manier vastgezet kunnen worden. Elke keer als ik nu de grootzeilval los zat het hele beslag met giek naar beneden.

Bij jouw type mast giek was dat gebruikelijk. Ook ik heb bij mijn Sailhorse een los lummelbeslag (zeilnr 2510), zelf vindt ik dit prettiger. Het naar beneden zakken van je giek kun je voorkomen door een plaatje op de mast te schroeven onder de giek. De vaste positie van de giek is gerelateerd aan het onderlijk van het grootzeil. Dit mag niet lager zitten dan 40 cm boven onderkant mastvoet.

Ik heb eenzelfde systeem op mijn mast en giek zitten, maar dan zonder het touwtje. Bij mij zit de lummelbout in een slede in de mast met onder de lummelbout een vleugelmoertje dat ik moet aandraaien om het geheel vast te zetten. Ik heb juist het probleem dat tijdens het zeilen het geheel omhoog getrokken wordt (heb ook nog geen neerhouder)
Welke vallen zijn er nodig en wat zijn de afmetingen?

Voor het lopende want heeft u de volgende lijnen nodig:
Grootzeil val lengte 15. meter, 6 mm dik. Gebruik lijn met polyester voering, geen Dynema,dat snijdt te veel bij het hijsen. Plastic balletje aan het einde maken om te voorkomen dat het de mast in schiet.

Genua val: hijsend part staal draad lengte ongeveer 6.5 m. 3mm dik. De lengte is kritisch en hangt af van de afstand tussen het genua val blok en het span mechanisme voor de genua. Bij oudere sailhorses is dit span mechanisme een soort haak aan de mast die je om kan klappen om het val op spanning te zetten, bij nieuwere Sailhorses zit er hiervoor vaak een bierstrekker onder de buiskap. De afstand van hart schijf genuaval blok tot mastvoet is (volgens de klassenvoorschriften) 6020 mm. Dus de lengte van het hijsend part moet zijn: 6020 mm min hoogte spanhaak of haak bierstrekker boven mast voet en halve diameter schijf, 70 mm. Als de lengte ondanks zorgvuldig meten onvoldoende blijkt te zijn kunt u hem verlengen ment een kort lusje van Dynema.

Voor de zekerheid kunt u het best eerst de fok een keer hijsen met het toekomstige grootzeilval, met weinig spanning en dan met merktekens aangeven wat de lengte is van het stuk tussen spanner en genua tophoek.

Halend part: (hier komt geen kracht op tijdens zeilen) 6.5 meter zacht touw, 8 m dik bijv polyester.Ook hier een balletje aan het uiteinde maken.
Mijn grootzeil hijst nog al zwaar. Hoe kan ik het hijsen vergemakkelijken?

1. De meeste grootzeilen hebben een dik koord als voorlijk dat in de gleuf van de mast vast zit. In plaats hiervan kun je ook geleidertjes laten zetten, of een zeil kopen dat dit al heeft (niet Sailhorse style)
2. Zorg dat de spanning van het voorstag af is als je het grootzeil hijst, dan staat de mast niet krom.
3. Je kunt het wieltje bovenin vervangen door een groter wieltje (kijk ookf het bestaande wieltje goed draait en niet ingesleten is)
4. Altijd met 2 personen hijsen, eentje hijst, de andere geleidt het zeil.
5. Iemand de giek op laten tillen bij het laatse stuk.
6. Smeer de goot van de mast in met kaarsvet. Dit verbetert de geleiding. Of teflonspray! Spuitbus bij de bouwmarkt!
Soms zie je een dikke oude val die via de voorlijk gleuf terug naar beneden gaat. Vervang door een 6 mm lijn met dyneema kern in combi met de Teflon gaat het dan zeker.   Iemand ervaring met McLube?

7 Het laaste stukje kun je doorhalen door het einde van het val om een klampje te halen en dan het stuk tussenklampje en mastvoetblok dwars te (laten) trekken en dan doorhalen over het klampje.

De truuk met het kaarsvet werkt erg goed. Ik heb nu een kaars in de boot liggen en haal die elke keer dat ik met de boot vaar langs de rail, voor zover ik erbij kan. Het zeil brengt het dan vanzelf naar boven.

Mijn groetzeilval komt via een roller onderuit de mast, richting de kuip.
Om het voorlijk goed op spanning te krijgen, als het zeil gehezen is, leg dan de grootzeilval over de fokkelier, zet je voet of gewicht op de val. Werkt nog beter in combinatie met een kleine klem (a la de fokkeklem) op de kuiprand, voor de mastvoet, zodat de val niet terug kan slippen. 

Wij hebben sinds kort een mooie gele sailhorse. De giek zit ( denken wij ) te laag aan de mast. Hoe hoog moet de giek zitten aan de mast vanaf de romp? En wij krijgen het grootzeil niet goed omhoog hij blijft een stuk opgevouwen zitten aan de giek.

De (bovenkant van de-) giek mag niet lager zitten dan de geschilderde band op de mast. Ca 40 cm boven de onderkant van de mastvoet. Ik heb hem zelf op 50 cm boven de onderkant mastvoet zitten. zo ontstaat er een betere hoek voor de neerhaler van de giek. Wel is het belangrijk dat de top van het grootzeil goed bovenin de mast zit. (op de geschilderde band boven).  Zie klassenvoorschriften elders op de website.
Kort geleden een grootzeil en twee fokken en spinaker overgenomen voor een nette prijs. Volgens verkoper zijn het wedstrijdzeilen.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik zien dat het om wedstrijdzeilen gaat, er staat ook een nummer in. Ik weet dat je het vroeger aan stempel of button van zeilmaker kon zien. Er zit nu alleen een stempel van Sailhorse teken in het zeil, zonder datum of zeilmaker naam.
De zeilen zijn in ieder geval een stuk beter dan die ik nu heb, dus miskoop is het zeker niet geweest.
Maar ik ben nieuwsgierig of dit goede zeilen zijn om aan officiele wedstrijden mee te mogen doen.

Het zou een wedstrijdtuig kunnen zijn. Een gemeten wedstrijdzeil is altijd voorzien van een blauwe button, jaartal en handtekening in de halshoek. Vroeger werd er in plaats van de button een stempel geplaatst. Vaak is het wedstrijd doek lichter van gewicht en gladder afgewerkt.
Je kunt de klassenvoorschriften raadplegen en de daarin genoemde maten controleren op je zeilen.
Zonder deze zeilen in de hand te hebben durf ik er niets meer over te zeggen. Acceptatie in de wedstrijden in niet het grote issue....
Is er ervaring met rolreef systemen? Of is alleen de rolfok gebruikelijk ??

Het feit dat we sailhorse voorzeilen kort op het dek zeilen en er een beperkte lengte van de fok of genuarails is, geeft als resultaat dat rolreef niet werkt op Sailhorse. Het zou enorm veel effectiviteit kosten; geen controle over het achterlijk, en bovendien trekt men zo echt de vorm uit de fok of genua. Daarom advies: een rolfok! Gebruik Harken nummer 435 Hi load trommel met wartel.
Na overigens dit jaar vrij vaak lekker gezeild te hebben met de H2308 moet ik helaas concluderen dat de rolfokinstallatie, waarover Anno een artikel in de eervorige Horsevoer schreef, niet altijd goed functioneert. Wij zijn nog niet zo bedreven dat we onder zeil aanleggen en daarom halen we de zeilen voor de haven in en komen op de motor binnen. 
Bij windkracht 3 of meer rolt de fok niet goed op: onderin wel, maar bovenin blijft het zeil gauw openstaan als de wind er maar een beetje inslaat. Uiteraard proberen we de boot recht in de wind te houden.Toch varen we vaak met klapperende fok binnen. Bij weinig wind lukt het beter. Het blijkt moeilijk om de fok regelmatig opgerold te krijgen: meestal zitten de meeste windingen onderin en is de fok bovenin weinig opgerold.
Ook slaan de val de draad van de fok nog regelmatig in elkaar; ook bij het op het water uittrekken van van de fok. Hieraan hebben we van alles geprobeerd te doen, maar zonder veel resultaat. Ik denk dat met deze oude fok rolfokken toch niet zo goed mogelijk is, omdat de fok bovenin niet lekker inrolt.

Er zijn eigenlijk drie zaken.

1. Het is beter, is mijn ervaring , om met meer achterlijke wind de fok op te rollen.
2. Het maakt uit of je de staaldraad in de fok openrolt of of dichtdraait tijdens oprollen. De draad is stijver als je de windingen van de staaldraad vaster draait tijdens oprollen.
3. Als de fok strak staat gaat het rollen ook beter. Ook het aan de wind zeilen trouwens
Om te voorkomen dat de voorstag in de fok rolt zijn er een aantal mogelijkheden. Die staan wel beschreven in de diverse berichten. De voorstag moet een beetje strak staan tijdens oprollen, en voor de wind gaat het ook iets beter.


Bij mij, en de massa van de wedstrijdzeilers, geeft de rolfok geen problemen. Bij harde wind doet het dat soms wel omdat er enorm veel druk in het zeil staat. Dan gaan we een stukje voor de wind varen zodat de fok in de luwte ligt en rollen hem op. Dat het zeil onderin wel oprolt en bovenin niet, komt alleen bij ons alleen bij harde wind voor, 6 Bft. Als ik op een foto van jouw zie dan kan ik een bruin voorlijk ontwaren. Dat is een fok van SU De Vries die gemaakt is in de jaren 76-77, oftewel circa 35 jaar oud. Het doek zal slap aanvoelen, dit komt omdat de coating grotendeels verdwenen zal zijn. Wedstrijdzeilers zeilen met zeilen die maximaal 5 jaar oud zijn. De zeilen voelen veel stijver aan, waardoor oprollen ook gemakkelijker gaat. Er zijn overigens bedrijven die zeilen regenereren. Ze wassen de zeilen en brengen een nieuwe coating aan.

Wat wij wel kennen is het probleem met het mee oprollen van voorstag en spival. Dit komt dan voor als de voorstag met spival aan de loefzijde liggen. In de wedstrijd wordt eerst de spinaker gehesen en daarna de fok opgerold. Dan geeft het geen probleem. Echter als we buiten de wedstrijd, dus min of meer in een toer situatie varen, dan zorgen we er voor dat we over een andere boeg liggen, zodat voorstag en spival aan lij liggen. Op- en afrollen is dan geen probleem.
Ik hoop dat ik je zo op weg geholpen heb. Ik ben nog steeds razend enthousiast over het rolfoksysteem op de Sailhorse, ondanks dat het soms zijn kuren kan hebben.

Onze boot is erg loefgiering met de fok. Met de genua gaat het prima is er niks aan de hand.

Het helpt om de mast een gaatje naar voren te zetten. Dit maakt de boot al minder loefgierig. Het helpt ook om het voorlijk van de fok (of evt het voorstag) strakker te zetten. Je kunt ook de wanten (met name de hoofdwanten) iets losser zetten, zodat je mast minder naar achteren helt. Het is mogelijk de mast zo te stellen dat de boot zowel met fok als met genua goed op het roer ligt zonder dat je steeds de mast stand hoeft aan te passen.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!