De rubberen stootrand van onze Sailhorse heeft op vier plaatsen losgelaten. Hoe die losse delen weer op de bootrand te bevestigen?
2 componentenlijm is aan te bevelen. Vuil wegblazen met lucht pistool, of borstelen
Poyester reinigen met thinner (plastic handschoenen gebruiken) .
Lijm met dunne schroevedraaier in spleet aanbrengen en de spleet vervolgens afdekken met folie aan beide kanten.
Rubber op zijn plaats houden met klemmen en bijvoorbeeld een elastiek rondom de boot.
Na 24 uur folie verwijderen en plek vijlen en schuren.
Na het uitvoeren van de reparatie kwam de volgende feedback:
Sikaflex 291 (zwart of wit, en in bouwmarkt-patronen bij de betere watersportwinkel verkrijgnaar bij VD Noord Haarlem iets van Euro 10,- per patroon)) was het product dat ons, desgevraagd, door de firma De Kloet werd geadviseerd en wij hebben dat advies integraal overgenomen, omdat De Kloet uitsluitend producten gebruikt, die de professionele toets der kritiek (zeg garantieclaims) moet kunnen doorstaan.
Wel moet verwerking van de (van oorsprong voegkit voor houten deknaden) met de nodige omzichtigheid gebeuren, omdat het alleen tijdens de verwerkingstijd mogelijk is om verontreinigingen op lichaam of kleding en.of op de boot met wasbezine te verwijderen; daarna blijft alleen de mechanische weg (schuren of vijlen of slijtage) over. Tijdens de verlijmsessies viel het ons op, dat ook de gebruikte rubberen handschoenen, in no time allerlei ongewenste kit-afdrukken op de boot achterlieten, zodat het doorlopend reinigen van de handschoenen een absolute must is.
Wij hebben, voordat uberhaupt met verlijmen werd begonnen, de in te kitten delen van stootrand en de beide schaalranden eerst met een zeepproduct en stevige borstel gereinigd (goed naspoelen met kraan of regenwater), om daarna met wasbenzine en, in de laatste fase, met thinner, alle mogelijke overgebleven vetresten te verwijderen.
Daarna hebben wij, per loshangde stootrandsituatie, eerst even een proefopstelling gemaakt met de verschillende lijmtangen en lijmklemmen, zodat op het moment, dat de kit werd aangebracht, geen tijd aan experimenten behoefde te worden verspild en de kit dus niet al helemaal zou zijn opgedroogd, voordat de delen op en aan elkaar werden geklemd.
Wij hebben er voorts voor gekozen, om de zeer plaatselijke druk, die een lijmtang per definitie teweeg brengt, dmv stukken hout, over de verschillende lengtes loshangende stootrand te verdelen. Ook hebben wij, omdat er nogal wat loshangende delen aanwezig waren, de operatie over twee dagen uitgesmeerd.
Het in- of beter gezegd, uitsmeren van de eerst met behulp van een lijmpistool op alle delen aangebrachte kit, kan het best door een smal (1.5 tot 2 cm breed) lijmkammetje gebeuren. Je had zeer gelijk, met de waarschuwing dat de bootdelen in de directe omgeving van de te verlijmen stootrand, eerst goed moet worden afgeplakt.
Als tip wil ik tot slot nog meegeven, dat dezelfde kit uitstekend kan worden gebruikt, om bijvoorbeeld zwakke plekken dan wel gaten in de kuipvloer te repareren. Zo heb ik de verstevigingsrib, die overlangs over de kuipvloer loopt, bijna helemaal van een (in ons geval zwarte) kitlaag voorzien. ik heb de laag tevens een paar centimeter aan weerszijden van de genoemde rib laten doorlopen. Om mooie rechte vlakken te krijgen, heb ik, net zoals met het aanbrengen van een waterlijn, de kit baan omzoomd met schilder stape, dat ik direct na het aanbrengen van de kit weer verwijderde. Wij moeten alleen nog iets verzinnen, om de bovenlaag van de op deze manier aangebrachte kit, een wat minder geaccidenteerd aanzicht mee te geven, Dat moet wellicht met behulp van plastic folie en een verfroller mogelijk zijn. Kleine gaatjes in de kunststof deklaag in de kuip repareerde ik, door er een ronde sjablone omheen te leggen, en die met kit te vullen (om dat daarna af te strijken).