Romp

Is een ontschuimde Sailhorse gelijkwaardig in eigenschappen als een Vlieger of een de Kloet Sailhorse?
Ter vergelijking: randmeer 19 is geheel ontschuimd en voorzien van spanten om de romp stijf te houden, veel werk geweest door een deskundige eigenaar uitgevoerd. Hij zat in de top 5 van de randmeren B op Sneekweek en was erg tevreden. Vele kilo's lichter, goede vaareigenschappen etc dus als je een beetje handig bent....

Dat hangt helemaal aan de manier waarop de bootromp verder versterkt is. Een geschuimde Sailhorse ontleend zijn sterkte en stijfheid aan het schuim. De polyesterhuid is zeer dun en heeft ter verstijving nog enkele lagen glasmat nodig. Daarnaast zijn juist geplaatste spanten onontbeerlijk. Koop je zoiets dan moet je de verkoper op z'n blauwe ogen vertrouwen. Mijns insziens kun je dit alleen maar doen zoals de heer Jack Verzeijl het heeft gedaan. Dus alle schaaldelen loshalen, verstevigen en opnieuw weer in elkaar zetten. Google hiervoor naar de website van de Sailhorse 1426. Mijn ervaring is gezien schepen die er ook in Duitsland rondvaren, dat je bij wedstrijdzeilen altijd het moet afleggen tegen Vlieger- of De Kloetschepen. Voor toervaren maakt dit niet zoveel uit. Mijn advies zal zijn als je wilt wedstrijdzeilen; koop een Vlieger of een De Kloet, of G-type!
De rubberen stootrand van onze Sailhorse heeft op vier plaatsen losgelaten. Hoe die losse delen weer op de bootrand te bevestigen?

2 componentenlijm is aan te bevelen. 
Vuil wegblazen met lucht pistool, of borstelen 
Poyester reinigen met thinner (plastic handschoenen gebruiken) .
Lijm met dunne schroevedraaier in spleet aanbrengen en de spleet vervolgens afdekken met folie aan beide kanten.
Rubber op zijn plaats houden met klemmen en bijvoorbeeld een elastiek rondom de boot.
Na 24 uur folie verwijderen en plek vijlen en schuren.

Na het uitvoeren van de reparatie kwam de volgende feedback:
Sikaflex 291 (zwart of wit, en in bouwmarkt-patronen bij de betere watersportwinkel verkrijgnaar bij VD Noord Haarlem iets van Euro 10,- per patroon)) was het product dat ons, desgevraagd, door de firma De Kloet werd geadviseerd en wij hebben dat advies integraal overgenomen, omdat De Kloet uitsluitend producten gebruikt, die de professionele toets der kritiek (zeg garantieclaims) moet kunnen doorstaan.

Wel moet verwerking van de (van oorsprong voegkit voor houten deknaden) met de nodige omzichtigheid gebeuren, omdat het alleen tijdens de verwerkingstijd mogelijk is om verontreinigingen op lichaam of kleding en.of op de boot met wasbezine te verwijderen; daarna blijft alleen de mechanische weg (schuren of vijlen of slijtage) over. Tijdens de verlijmsessies viel het ons op, dat ook de gebruikte rubberen handschoenen, in no time allerlei ongewenste kit-afdrukken op de boot achterlieten, zodat het doorlopend reinigen van de handschoenen een absolute must is.
Wij hebben, voordat uberhaupt met verlijmen werd begonnen, de in te kitten delen van stootrand en de beide schaalranden eerst met een zeepproduct en stevige borstel gereinigd (goed naspoelen met kraan of regenwater), om daarna met wasbenzine en, in de laatste fase, met thinner, alle mogelijke overgebleven vetresten te verwijderen. 
Daarna hebben wij, per loshangde stootrandsituatie, eerst even een proefopstelling gemaakt met de verschillende lijmtangen en lijmklemmen, zodat op het moment, dat de kit werd aangebracht, geen tijd aan experimenten behoefde te worden verspild en de kit dus niet al helemaal zou zijn opgedroogd, voordat de delen op en aan elkaar werden geklemd.
Wij hebben er voorts voor gekozen, om de zeer plaatselijke druk, die een lijmtang per definitie teweeg brengt, dmv stukken hout, over de verschillende lengtes loshangende stootrand te verdelen. Ook hebben wij, omdat er nogal wat loshangende delen aanwezig waren, de operatie over twee dagen uitgesmeerd.
Het in- of beter gezegd, uitsmeren van de eerst met behulp van een lijmpistool op alle delen aangebrachte kit, kan het best door een smal (1.5 tot 2 cm breed) lijmkammetje gebeuren. Je had zeer gelijk, met de waarschuwing dat de bootdelen in de directe omgeving van de te verlijmen stootrand, eerst goed moet worden afgeplakt.
Als tip wil ik tot slot nog meegeven, dat dezelfde kit uitstekend kan worden gebruikt, om bijvoorbeeld zwakke plekken dan wel gaten in de kuipvloer te repareren. Zo heb ik de verstevigingsrib, die overlangs over de kuipvloer loopt, bijna helemaal van een (in ons geval zwarte) kitlaag voorzien. ik heb de laag tevens een paar centimeter aan weerszijden van de genoemde rib laten doorlopen. Om mooie rechte vlakken te krijgen, heb ik, net zoals met het aanbrengen van een waterlijn, de kit baan omzoomd met schilder stape, dat ik direct na het aanbrengen van de kit weer verwijderde. Wij moeten alleen nog iets verzinnen, om de bovenlaag van de op deze manier aangebrachte kit, een wat minder geaccidenteerd aanzicht mee te geven, Dat moet wellicht met behulp van plastic folie en een verfroller mogelijk zijn. Kleine gaatjes in de kunststof deklaag in de kuip repareerde ik, door er een ronde sjablone omheen te leggen, en die met kit te vullen (om dat daarna af te strijken).
Ik wil inspectie-luiken aanbrengen in de kuipvloer van mijn schuimboot.
Waar moet ik deze plaatsen?Dit ivm eventuele spanten.Waarschijnlijk in het diepste punt van de boot?
Hoeveel moeten het er dan zijn, welke diameter en welk type?

Plaats ze bb en sb, net onder de koepel, rand ongeveer 5 cm van de aslijn van de boot.
Neem een doorsnede waardoor je er met arm, hand e.d. gemakkelijk door kan, hier is geen voorgeschreven maat voor.
Schuim recht onder het luik wegsnijden tot op de huid, zodat je een mooie (evt taps toelopende) ronde koker naar beneden krijgt.
Let er op dat je geen schuim wegneemt naast het luik, want dan verzwak je de kuipvloer ter plaatse.

Bij mij bleek het schuim kurkdroog. Bij regelmatige inspectie had ik het gevoel dat het kleine beetje water dat ik zag, door een niet goed waterdicht gesloten inspectieluikje naar beneden kwam.....(:-)
Wat is de beste manier om de antislip delen op het dek te behandelen bij het opnieuw laken van het dek?

Het beste is om alle gleufjes en naadjes handmatig en minitieus te schuren. Dat moet je sowieso doen als er al een keer geschilderd was, maar ook wanneer het de eerste keer is, is deze behandeling van belang voor de hechting.  Gebruik bijvoorbeeld een driehoekvijl zonder handvat, al dan niet met een schuurpapiertje er om heen. 

Wanneer het antislip fors is beschadigd, kan het ook rigoreuzer.... Volledig vlak schuren en met anti slipverf behandelen.
Je kunt ook speciaal anti-slip poeder toevoegen aan je lak. Werkt uitstekend!
Heb het ook eens gedaan met zilverzand: voor het aflakken eerst de plekken afplakken en lakken. Vervolgens in de natte lak het zand verdelen met een zeef. Na het drogen het overtollig zand met de stofzuiger verwijderen. Daarna het gehele dek aflakken.
Dit zand experiment resulteerde in een veel te scherp anti-slip waardoor het vel van de knieen trekt. dus nog maar een laklaag eroverheen om het wat gladder te maken. 
Hetzelfde geldt voor ons ook bij het antislip poeder. Extra laag eroverheen...
Wie heeft er ervaring met het verwijderen van delaminatie van de kuipvloer?
In de lengte richting zie ik 8 vervormingen van 5 a 10 cm breed en ongeveer 1 meter lang. Na onderzoek bleek dat hier onder de vloer V profielen van polyester zitten welke zijn volgeschuimd. Onduidelijk waarom juist deze plekken nu scheuren of delamineren.
Plan van aanpak is de scheuren uit te slijpen en aan de binnenzijde een plaatje poly achterlijmen en het laminaat herstellen. met behoud van het V profiel voor de sterkte.   Als er betere technieken zijn hoor ik ze graag.

Voor mijn gevoel is je voorstel de beste oplossing. Ik kan je in elk geval geen beter advies geven.
Ben begonnen met een opknapbeurt. Een probleem doet zich voor in de romp ter hoogte van de wandputtings. Daar is enige vervorming te zien door de grote krachten die de stagen er op hebbben uitgeoefend. Moet ik hier extra versterking in de romp aanbrengen of kan ik de romp gladschuren, plamuren en schilderen?

Om deze vraag geheel te beantwoorden zijn tenminste enkele beelden van de situatie nodig, om het probleem en de mogelijke oplossing goed vast te kunnen stellen.  
Om vervvorming van de romp tegen te gaan heeft een zeiler een aluminium L-profiel in de breedte van de kuip vlak onder het dek geplaatst ter hoogte van de wandputtingen.

Wij missen van een stuk van ongeveer 1 meter van de 'rubberen' rand. Heeft iemand ervaring met het restaureren van de rand? Welke materialen kan ik het best gebruiken? Welke techniek is goed toepasbaar om een meter profiel van het 'rubber' te maken?

De rubberen rand is te repareren. Het benodigde gietrubber is nog steeds verkrijgbaar. Voor deze bewerking moet de romp onderste boven. Er moet een gietmal gemaakt worden voor het ontbrekende stuk.
Wij willen binnenkort onze sailhorse opnieuw verven omdat er vooral op het dek veel polyester zichtbaar is. Heeft iemand ervaring hoe dit het beste aan te pakken en welke verfsoorten te gebruiken?

Als er op het dek polyester zichtbaar is, neem ik aan dat u het laminaat bedoelt. Dan is de gelcoat eraf. Als dat op grote oppervlakten zo is, het (hele) dek kaal schuren en dan opnieuw, bijvoorbeeld met epoxy opbouwen en daarna aflakken met dubbelD (IJssel coatings).
U moet dan ook de antislipvlakken vervangen. Daar adviseer ik u om op de dubbelD lak de antislip chloorrubber (Sikkens of International) te gebruiken. Andere mogelijkheid is om anti-slip poeder door de verf te mengen (zien andere vraag)

Waarschijnlijk is de kielbalk onder het plaatje van de grootschoot vermold. Heb het plaajte er nl af gehaald en bij het opschroeven wil het niet meer hechten. We hebben lijmkit in de gaatjes gespoten en schroeven er in gedraaid, maar nu zit het plaatje alleen aan het dek vast. Heeft iemand ervaring wat ik hieraan kan doen. Is poly pox er in spuiten een optie, of moet ik het echt open maken?

Het blok moet bevestigd worden aan de kielbalk. Lijmen aan een vermolde kielbalk is niet mogelijk. Het lijkt toch het beste om een stuk rondom de plaat van de grootschoot open te zagen, en een nieuwe bevestiging aan de balk te maken met verticale stroken. Een aluminium U of hoek, met door en door bouten aan de balk. Aan de aluminium profielen weer een een blok waar de plaat van de grootschoot aan vast kan. Op dit blok kun je dan weer een polyester laag maken met twee matjes.
Onze boot verdiend een opkikker. Origineel in de kleur (donker)blauw wie kan mij helpen aan het RAL? nummer of een kleurcode die hier het beste bij past.

Het beste kun je contact op nemen met www.de-ijssel-coatings.nl . De ervaring leert dat zij (of een van hun dealers) je verder kan helpen met elke gewenste RAL kleur.
Mijn boot ligt normaal op de kant en heeft steeds maar voor een paar uur in het water gelegen. Deze week heb de boot 2 dagen in het water laten liggen en nu er is een hoop water in de romp gelopen. Er zit dus een klein scheurtje in de bodem. Er heeft vroeger schuim in de boot gezeten maar dat is eruit gehaald.mijn vraag is eigenlijk kan ik de boot weer laten volschuimen of moet ik dit juist niet doen?

Het antwoord hangt af van je bouwnummer (op het type plaatje) en de wijze waarop hij ontschuimd is. Sommige varianten hebben hele dunne schaaldelen en kunnen zonder extra versteviging niet goed worden ontschuimd. De typen tot bouwnummer 1000 zijn goed te ontschuimen (zie voor de bouwwijze onder historie op de site) Plaatsen waar mogelijk lekkage optreedt zijn: kielkast, zelflozers, op de plek waar boot op de rollen van een trailer heeft gelegen (vooral het achterschip)
Er zit inderdaad een scheurtje in de bodem op een plek waar de boot op rust als hij op de trailer ligt.  Een bouwjaar kan ik niet achterhalen, er staan geen nrs op het zeil en er zit ook geen plaatje in de boot. de boot is ontschuimd maar er zitten wel spanten in. De romp is best wel dun ,als ik deze opschuur of straal kan ik hem dan verstevigen met polyester matten of moet ik iets anders doen?

Ik weet niet op welke manier jouw sailhorse is ontschuimt maar soms voert men dit uit door delen uit de kuipvloer te verwijderen en later weer terug te plaatsen. Wellicht kan je dit zien of kan de vorige eigenaar je hiermee helpen. De beste en eenvoudigste manier is reparatie van binnenuit met epoxy en glasvezelmat of nog beter glasvezelband of roofing. hierbij blijft de gelcoating van de romp intact en is de reparatie eenvoudiger weg te werken. Epoxyhars hecht beter op oud polyester dan polyesterhars. bijkomend voordeel is dat je meteen verstevigingen kan aanbrengen op de plaatsen waar de rollen van de trailer op drukken tijdesn traileren en stallen op de trailer. Zitten er geen luiken dan kan je deze wellicht maken.

kijk voor meer info eens in digitale versies van het clubblad horsevoer uitgaven 03-2002, 05-2002, 09-2001, en 10-2002

waar is dit nummer te vinden? ik ben op zoek naar een aanduiding op het schip zelf. Wie weet hiervan?

Oorspronkelijk worden de Sailhorse geleverd, voorzien van een aluminium plaatje van de bouwer waar het nummer in staat geslagen. Vaak raken deze plaatjes verloren bij het opknappen van een romp.
Heel lang werd het rompnummer tijdens metingen aan de bakboord bovenzijde in de kiel geslagen. Soms is hiervan nog iets te zien....
Mogelijk dat we aan de hand van aanwijzingen uit het verleden (papier, foto, verzekeringsdocumenten, namen van vorige eigena(a)r(en) toch nog tot het juiste nummer kunnen komen.
Zijn er ervaringen met het omdraaien van een Sailhorse romp? Is het dek sterk genoeg om de boot te dragen?
Om het onderwaterschip en de romp goed aan te pakken wil ik het schip omdraaien. Ik heb geen flauw benul hoe zwaar dat is en-of hoe je dat het beste doet. Dus als er tips zijn, hoor ik die graag!

Om de boot om te draaien moet je eerst de kiel er afhalen. Dit doe je door de bouten van de kiel plaat los te schroeven en de boot met een kraan van de trailer af te tillen, terwijl de kiel op de trailer blijft staan. 
Leg de boot met de kraan op een bed van autobanden (lenen bij de Kwikfit) , en leg er een dik bed van autobanden naast waar de boot in omgekeerde toestand op kan landen, op zo'n manier dat de buiskap niet al het gewicht opvangt.
Maak een strop vast aan een sterk punt in de boot en trek deze strop onder de romp door. Door het andere eind op te hijsen zal de boot kantelen.
Je hebt hier dus wel een kraan voor nodig op een locatie waar je de romp kunt gaan behandelen.

Sommige kranen gebruiken lange stroppen en kunnen de takels onafhankelijk bediend worden.  Dan kan een romp (idd zonder kiel) in de kraan gekeerd worden. De kiel weegt ongeveer 185kilo, de romp rond de 300 kilo.
Tijdens zeilen natuurlijk geen probleem, dan lozen ze prima.  Maar bij stilliggen en gesloten zelflozers komt er toch water naar binnen als je op de zijkant zit.  Ook vervelend tijdens overnachten (natte slaapzak enzo). Iemand een idee of en hoe dit te verhelpen is? Ik zat aan nieuwe zelflozers te denken maar kan de juiste maat niet vinden. Waar zou ik de lozers voor Sailhorse kunnen vinden? Het gat waar ze nu in zitten is 110 x 50 mm.

Kijk ook eens op Faceboek bij Sailhorsezeilers. Daar staan nog interessante wetenswaardigheden over de zelflozers.... inmiddels nieuwe zelflozers geinstalleerd.  Geen lekkage meer!!  Sailhorse zelflozers zijn te verkrijgen  SailhorseShop.nl
Ik heb een Sail-Impala gekocht en wil een beeld krijgen of er een beetje of heel veel water in het schuim zit.
Het idee was om 2 inspectie deksel te plaatsen links en rechts van het midden tussen Kiel en Mastvoet in. (Zoals je die ziet bij een Sailhorse)
Het goede nieuws is dat ik 2 keer gortdroog hout ben tegen gekomen, maar voel er weinig voor een groot gat in een houten steunbalk te maken.
Wie kan me vertellen waar ik goed inspectie deksels kan maken zonder houtendelen te verzagen?
Alle tips mbt Sailimpala problemen en opknappen zijn welkom.

Misschien kan je via www.impalasail.de iets verder komen. 
In het onderwaterschip van onze boot die reeds 35 jaar oud is zitten puttjes, waarschijnlijk alleen in de gel coat. Het betreft een geschuimde boot en ik wilde eigenlijk alleen de buitenkant opknappen en een anti fouling aanbrengen.

De putjes kun je met polyesterplamuur (epoxyplamuur voor onderwaterschip) dichten. Ik begrijp dat je de boot permanent in het water wil hebben. Breng daarom minimaal drie lagen Gelshield (International) aan (1 per dag) en daarna minimaal twee lagen Interspeed antifoulding (International) 1 per dag. De Gelshield is nodig, omdat gelcoat op zichzelf poreus is en er risico blijft op osmose. Met Gelshield kun je dit voorkomen.
Ik zou dit overigens zelf alleen doen bij een schuimpje dat goed (en droog) is.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het repareren van de stootrand met polyurethaanschuim? 
Dit is volgens mij het materiaal waarvan de rand gemaakt is en dus geen rubber.

Zelf heb ik weleens geexperimenteerd met een aantal lijmsoorten, om scheuren te repareren. Op lijmwijzers kun je wel de geschikte soort vinden. Stukken vervangen zal lastig zijn. Er zijn op internet wel leveranciers te vinden van rubber stootranden. Alleen bij de neus, onder het neusstuk is het profiel anders. 
Weet iemand hoe je het beste een steun voor de buitenboordmotor op een Glider kan monteren?

Ik heb wel eens een Glider met BBM gezien. Daar was een motorsteunplank geschroefd aan de achterzijde op het RVS frame van het roer. Het frame was verzwaard met twee extra buizen over de breedt boven- en onderaan de motorsteun. De Glider is een van de weinige zeilboten waar je de motor in het midden kunt plaatsen...
Naast de kieldoorlaat is in de loop van vele jaren een blaas ontstaan in de polyester kuipbodem. Ik bedoel dat bij betreden van deze plek (doorsnee 15 cm) je iets wegzakt, voordat je vaste grond voelt. Het lijkt mij hetzelfde principe als bij een brandblaar op je huid, met dien verstande dat er geen vocht inzit, zover ik weet.  Hoe lossen we dit onzichtbaar op? Is het raadzaam om parallel met het anti-slip profiel een snede te maken en links en rechts daarvan polyesterkit te smeren?

Er zijn drie mogelijke oorzaken:
1. Osmose. In dit geval is er vocht door de gelcoat heen getrokken dat zich heeft opgehoopt tussen twee lagen polyester. Door het boren van een gaatje zou je dit er uit kunnen krijgen (blazen in de huid onder de waterlijn)
2. Delaminatie van de polyester lagen door de krachten van de kiel. Door een herhaalde druk belasting (vermoeing) kunnen polyester lagen van elkaar los laten, waardoor een soort blaar effect onstaat. Het dek vlak bij de kiel is relatief zwaar belast, dus dit effect zou hier kunnen optreden. Als dit het geval is is de enige mogelijkheid om het stuk dek te vervangen. Als lap middel kun je er wat parkertjes in draaien om het bij elkaar te houden. Wel goed aandraaien en kunstof ringetjes gebruiken voor afdichting
3: loslaten van het polyester - schuim.  Mogelijk door werking van de kielkrachten, maar lijkt veroorzaakt door vocht/lucht in de dubbelebodem. Bij warmteschommelingen zet dan het volume uit en krimpt het weer in, met na 40 jaar een grote blaas tot gevolg.

Is het een geschuimde boot? Zelf bezit ik een geschuimde boot en heb dit euvel op meerdere plekken in de kuip. 
Vanwege de slechte staat van de kuipvloer heb ik de toplaag eraf geschuurd met als doel de kuipvloer te versterken met 2 lagen glasvezelmat.
Op de probleemplekken heb ik het schuim plaatselijk verwijderd er achter dat op deze plekken luchtbellen tussen het schuim en de kuipvloer zitten. Door jarenlange belasting is de vloer op die plekken gaan delamineren en dus verend geworden.  Ik heb deze plekken plaatselijk ontschuimd en gevuld met plamuur. 
Een alternatief waarbij de ingreep niet zo groot is, is om een klein gaatje te boren en de luchtbel op te vullen met epoxyhars. Er is bij polyservice injecteerhars te koop met een spuit om de epoxyhars er letterlijk in te kunnen spuiten.
Mijn sailhorse heeft hoogstwaarschijnlijk last van osmose op meerdere plekken..

Nu wil ik dat van de winter en volgende lente gaan aanpakken door de bodem te gaan schuren en alles weer opnieuw te gaan smeren. Nu is mijn vraag: Wat is dat alles dat ik er dan weer op moet smeren?
Voor de rest wil ik de rest van de boot ook meteen netjes weer in 1 kleur zodat het dus weer netjes en onverkleurd eruit ziet

1; schuur de romp zover weg dat de gelcoat geheel is verdwenen.
2; spoel de romp dagelijks met schoon water, gedurende 4 weken.
3; Na 4 weken droging lakschuren (240)
4; Gelcoat opnieuw opbouwen (meerdere dunne lagen)
5; aflakken in de gwenste kleur (denk hier ook al bij de gelcoat (of epoxy) keuze.
Het was een hele klus, maar uitstekend gelukt. Vaar inmiddels al weer twee seizoenen zonder problemen.
Houdt het schuim al het water vast, en indien dat niet gebeurd, wat is het percentage vocht, waarvan wij moeten verwachten, dat redelijkerwijze aan het schuim kan worden onttrokken (moet er wellicht tevens een (permanent) ontluchtingsgat in de kuipvloer (in het vooronder?) worden geconstrueerd).

Ik zou geen gaten in het onderwaterschip boren. Hoe je met schuim om moet gaan hangt af van het type Sailhorse. Zie onderstaand overzicht:
Of een Sailhorse vocht in zijn schuim bevat is te zien aan de diepgang. Normaal gesproken moet de spiegel net het wtaer raken en de zelflozers zich een paar centimeter boven de water lijn bevinden. Een boot met schuim kan aanmerkeleijk dieper liggen. Er kan zich meer dan 100 kg aan vocht in de boot bevinden.
De manier van ontschuimen hangt af van het type boot. 
Sailhorses onder bouwnummer 1000 hebben alleen schuim in de bodem. Hier is het het beste om de kuipbodem in vier delen open te zagen en het schuim er uit te snijden. De kuipbodem moet daarna wel versterkt worden met extra spanten. Deze methode is te zien op: http:&&www.dalf.nl&schuim.nsf&albums&NETR-6AJC4N (Sailhorse 555). 
De series 1000-2340 zijn gemaakt volgens het Bayer proces: twee schalen op elkaar en daar tussen onder hoge druk schuim gespoten. Omdat het schuim een functie heeft in de sterkte zijn de schalen dunner gemaakt. Als je het schuim weghaalt moet je de schalen dus verdikken. Dunne schalen laten ook eerder vocht door.  Boten van na 1500 hebben een dikkere schaal. 
Een uitgebreid verslag staat op de website van Jack Verzijl http:&&www.xs4all.nl&-jverzijl&sailhorse&index.htm. Hij heeft Sailhorse 1426, en heeft de boven schaal (het dek) van de romp afgehaald, en het schuim verwijderd.
Het is ook mogelijk om het schuim te drogen (kan allleen bij numemrs 1000-2340). Dit kan gedaan worden door een aantal openingen te maken in de binnen huid, vlak onder het gangboord, zo'n 5 aan elke kant, met een diameter van 5 cm. . Deze openingen moeten met een dop afsluitbaar zijn. 
Als je de doppen er af haalt en je zet de boot een paar nachten binnen met een kacheltje er onder kun je het schuim aardig droog krijgen. Er is natuurlijk wel kans dat het vocht er terug komt.

Ik heb een sailhorse uit de serie 1000-1500, kortom een geschuimde boot met een dunne huid. Ik bemerkte dat aan het begin van de het seizoen de boot minder diep lag dan aan het einde en ik heb hieruit de conclusie getrokken dat de romp dus niet waterdicht is, maar dat lang niet al het vocht wordt vastgehouden. Toch heb ik voordat ik aan grootschalige renovatie van het onderwaterschip begon een zogenaamde kernboring gedaan van de kuip tot aan het vlak op een zogenaamde probleemplek. Uit deze proef bleek dat de overgang tussen de huid en het schuim enigzins poreur is en dat deze nat was, het schuim zelf was droog en is ook zo dicht van structuur dat dit volgens mij geen vocht kan opnemen, dit wordt overigens ook door andere leden van de vereniging wordt onderschreven. Verder is het zo dat door de dunne schaal makkelijk water kan binnendringen en in het ergste geval is dus over de gehele romp en niet te vergeten de kuipvloer de overgang tussen schuim en huid nat. Gezien de oppervlakte kan dit dus aardig wat liters water in zich opnemen. De romp heb ik inmiddels voorzien van meerdere lagen epoxyverf om de huid weer waterdicht te krijgen, dit jaar is de kuipvloer aan de beurt, deze is ook zo vreselijk dun dat deze inmiddels vol putten zit, hetgeen de waterdichtheid evenmin bevordert. Volgend seizoen komt de stootrand aan bod.

Bij deze ook nog een paar tips van andere bezitters:
-de aansluiting van dek, romp en binnenschaal is vaak niet waterdicht.
-afsluitbare gaten aan de binnenzijde onder het gangboord om te ontluchten.

Kortom een dungebouwde geschuimde sailhorse is moeilijk te ontschuimen voor de klusser zonder 2 rechterhanden, ruimte en tijd. Een beter hanteerbaar alternatie is het beter om de boot goed te laten drogen (winterstalling en gaten onder het gangboord), de romp te voorzien van meerdere lagen epoxyverf en indien nodig het dek te voorzien van extra glasvezelmatten


ik vermoed dat de zogeheten schuimpjes destijds voorzien zijn van een ander soort schuim. Dit schuim is vermoedelijk van een hogere dichtheid als die van de voorgaande varianten (tot bouwnummer 1000). Ik denk dat hiervoor is gekozen omdat de constructie van rom en binnenschaal slapper is en ook geen spanten heeft waardoor meer stevigheid noodzakelijk is.
Het schuim van mijn boot was volledig doorweekt en dit strookt ook met eerdere bevindingen (zie de diverse verslagen in de horsevoer) waarbij soms tot 400KG uit de boot is verwijderd. dit zou onmogelijk zijn als het schuim alleen aan de rand nat zou zijn


Ik mail u namens mijn schoonvader vanuit Frankrijk. Hij is al sinds jaar en dag in het bezit van een Sailhorse. Hij is nu echter op zoek naar de plastic rail die om de boot heen zit, daar deze rail aan vervanging toe is. Heeft u enig idee hoe we hier aan zouden kunnen komen?

Voor zover mij bekend zijn er de randen van rubber, RVS, aluminium en nylon.
De rubberranden warn in het verleden moeilijk te reparen, tegewoordig gaat dat beter. De RVS randen zijn mooi, maar erg scherp, je beschadigt er andere boten heel snel mee. De aluminium randen zijn hier een stuk vriendelijker en lichter. De Nylon rand presteert ook prima, maar nylon wordt steeds harder en brokkeliger en is uiteindelijk niet een goede oplossing.
Qua kracht absorbtie is de volgorde helder. De rubber rand doet dit het beste, gevolg door nylon, RVS en aluminium.
Nu je vraag over de plastic rand. Ik ken na 32 jaar Sailhorse zeilen eigenlijk niet een plastic rand. Daar kan ik je dus niets over adviseren.
Wel is wetenswaardig dat we nu aan het kijken zijn of er een goed houten alternatief te vinden is.
Het dek van onze boot is door een vorige eigenaar vrij dik met 2 componentenverf geschilderd. Op verschillende plekken zie je liggende druipers. De vlakken met anti slip ribbels zijn ook behoorlijk dichtgelopen. Wie heeft er een idee hoe je het beste en redelijk snel , liefst machinaal, het dek en de anti slip vlakken kunt en mag schuren?

De ruitjes van het antislip gaan na enkele keren lakken gewoon dichtzitten. Dat houdt dan niet meer tegen. Ik had het ook met de 2381 en de 2391. Ik heb de antislip gewoon weggeschuurd (met 40 en 80) en er vervolgens sikkens chloorrubber antislip op gedaan. Bevalt na enkele jaren nog uitsteken. (liever twee dunne lagen dan een dikke).
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!