Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Uitrusting

Kan iemand vertellen wat de verplichte inventaris is, tijdens wedstrijden?

De verplichte inventaris staat genoemd in de klassevoorschriften
Heeft iemand ervaring met kniebeschermers?

Ooow jazeker. 2 jaar geleden na mijn eerste wedstrijd had ik al snel door dat de vloer van een Sailhorse genadeloos kan zijn. Ik begon met stoffen volleybal kniebeschermers, maar die zogen het water nogal op. Er zijn speciale knielappen te koop van bijv Gill en Magic Marine. Kunnen tegen water en een stootje. 
Ik heb een aantal zeilbroeken en overalls waar ik rubberen knielappen in kan plaatsen. Gekocht bij de Welkoop.  lekker zacht.
Wat is de beste oplossing voor een zwemtrap?

Je zoekt hiervoor een gehoekte opklapbare versie die je aan stuurboord op achterdek - spiegel monteert.
Bij mijn Sailhorse zat eenv (zelfgemaakte ?) rvs zwemtrap, in 2en op te klappen (zodat die in de bak kist kan), die dmv 2 ophang ogen op de roerpennen op gehangen kan worden. (wel even roer verwijderen als je wilt zwemmen).
Is er een standaardlengte voor de fokkeloet of is dit de spiboomlengte (2,5m) ?

De Sailhorse kent officieel geen fokkeloet. Daarvoor wordt inderdaad de spinakerboom gebruikt, zelfs in wedstrijden.
Er is geen vastgestelde maat van de lengte voor een fokkeloet. We hebben natuurlijk een fok en een genua. De spinnaker boom, waarvan de maten wel vastgesteld zijn is te lang voor de fok, en tekort voor de Genua. Je kunt een uitschuifbare boom gebruiken, dan kun je zelf de lengte instellen.
Er is bij mij onduidelijk ontstaan over de juiste SW-factor van de Sailhorse. Ik ging er oorspronkelijk vanuit dat deze 108,5 of 109 bedroeg, maar bij mijn vereniging gebruiken ze het ZW-programma en dat hanteert een factor 103,5. Zo win ik natuurlijk helemaal geen wedstrijden meer!
Kan iemand hierover duidelijkheid verschaffen, en is de SW-factor eigenlijk voor alle Sailhorses hetzelfde? Alvast bedankt voor de moeite.

De SW factor is 108. Voor het aan boord hebben van een spinnaker moeten er 3 punten worden afgetrokken, dus 105. Jaarlijks vastgesteld door de KNWV.

Heeft iemand ervaring met een strijk installatie voor de sailhorse? Om nu onder een brug door te gaan is heel erg lastig.

Ik heb een oudere sailhorse, dus geen dekdoorvoer in de boeg. Voor dit tpye boot staat er een oplossing elders op de site.

Zelf heb ik eea opgelost door een een kleine talie op de ronde beugel van het boeg beslag te plaatsen en die aan de voorstag bevestigen Omdat ik vaak zeil met mijn kleinere kids (10 jaar), heb ik voldoende vertraging nodig: 2 enkele blokjes links en rechts op de neus en een enkel gesloten blok aan de stag werkt prima. Het halende eind laat ik over het voordek lopen en bij het omhoog halen, zet ik vast in een klem gemonteerd op de kuiprand van het voordek. Bij het omlaag halen, laat ik het halende eind over de fokkelier laten lopen. (maak deze lijn dus niet te kort of te dun, 5 of 6 mm is prima). Als de mast staat, kun je de voorstag borgen met een ander lijntje en het halende eind opschieten aan de voorstag (ziet er niet zo professioneel uit, maar houdt dek vrij). Alternatief is om de lijn gewoon over het voordek te laten lopen.
Op deze manier kan ik de mast oplopen en afvangen, terwijl de voorstag gevierd of aangetrokken kan worden, zelfs door ook een 10 jarige. 
Verder is het essentieel dat je de mastvoet met een bout vast hebt in de mastvoet steun op het voordek, zodat de mast niet zijdelings weg kan draaien.
ik heb laatst een sailhorse gekocht om mee te toeren. Er zat een 4pk Yamaha BB motor op. Maar ik wil graag over op een elektrische motor. Heeft iemand daar ervaring mee, en meer specifiek een idee hoeveel kracht (LBS) je nodig hebt voor een sailhorse?

Op de plank van de Sailhorse mag maximaal 5 pk. Ikzelf heb op tourtochten altijd een Honda 2.3 pk omdat die lekker licht is. Daarme haal je 7 knopen en dat bleek op de wadden, ijsselmeer, diverse stukken zee meer dan voldoende.
Ondertussen heb ik een elektromotor gekocht met 45LBS voortstuwing. Voor het in en uit de haven varen is dat in ieder geval voldoende en ik denk ook wel voor lichte tegenwind.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!