Trim

De snelheid van de boot lijkt in orde, Centaurs en andere Sailhorses haal ik vrij gemakkelijk in. Problemen ontstaan bij het opkruisen. Voor mijn gevoel haal ik onvoldoende hoogte. Nu heb ik afgelopen zondag met een GPS-apparaat in de boot gevaren, en vastgesteld dat ik niet meer dan ongeveer 60 graden haal t.o.v. in de wind. Bij het overstag gaan moet ik mijn koers dus circa 120 graden wijzigen. Dat lijkt mij erg weinig. Mijn vraag is of dit nu aan mijn boot ligt of dat het een algemeen Sailhorse-euvel is. Ik heb vanzelfsprekend alle tips om meer hoogte te halen toegepast: mast achterover, voorlijk superstrak, onderwant losser om meer mastbuiging te krijgen, zalingen zover mogelijk naar achteren.

Dit is inderdaad heel bijzonder. Met de Sailhorse haal je normaal aan de wind 45 graden of zelfs hoger, afhankelijk van de omstandigheden.
Het is geen specifiek Sailhorse euvel, dus moet er wat anders aan de hand zijn. Ik ga er overigens van uit dat je fok en grootzeil maximaal hebt dicht gehaald en eerst snelheid en daarna hoogte maakt. Dan kan het nauwelijks mis.
Met de GPS meting; dat is wel te verklaren. Immers wanneer je een negatieve slag vaart, overstag gaat en op dat moment weer in een negatieve winddraaining komt, dan kunnen dit soort dingen op treden.
Ik stel voor dat een van ons je een keer bezoekt om het in de praktijk te kunnen zien, of wellicht beter nog, kom eens langs tijdens een wedstrijd en zeil met een van onze boten, zodat je kunt vergelijken.

Ook ik heb hiermee te kampen gehad, bij mij was de oplossing de mast in de achterste stand en meer achterover trimmen. Daarnaast de spanning op het voorlijk verhogen van de fok-genua. Dit maakt een wereld van verschil !!!
Ook wil de hevelspanner nog wel eens los schieten waardoor je tijdens het zeilen de spanning op het voorlijk van de fok-genua verliest wat zich onmiddelijk resulteerd in hoogteverlies.

Ik heb een mooie foto van deze Sailhorse gezien in Horsevoer, waarop is te zien waarom je geen meter hoogte vaart. De voorstag staat namelijk veel strakker dan het voorlijk van de genua. Dit moet net andersom, de staaldraad in de genua moet zo strak staan dat bij het kruisen, ten allen tijde de voorstag slapper staat dan het voorlijk van de genua. Dan moet je gaan als een speer. Over het algemeen heeft men de genua veel te los staan, ook de schoot moet goed doorgetrokken worden. Heus, de boot kan er tegen.

Dat was een goede vraag, ik zat namelijk met exact hetzelfde probleem. Ook tijdens ondeling wedstrijdjes dacht ik dat de de hoogte van m'n sailhorse niet voldoende was. Ben dus blij met alle tips hierover. De mast heb ik flink naar achter en achterover. de rest van de tips ga ik uitproberen.

Laatst een andere mast aangeschaft, omdat mijn eigen in de strom was gebroken. Deze heb ik nu gemonteerd, maar wil hem graag beter uittrimmen. heeft iemand tips over het goed stellen van de mast? De goede positie in de hanekam en de spanning die in de stagen moet? Momenteel is de boot ook veel te loefgierig, zou de mast dan een kammetje naar voren moeten, of is de mast meer vooroverzetten voldoende. Momenteel staat hij redelijk schuin naar achteren.
Alhoewel wij niet een nieuwe mast hebben, staat onze mast ook ietwat achterover. Onze sailhorse hebben we vorig jaar gekocht, hij is uit 1974. Wij merken niets van loefgierigheid, maar wij hebben dan ook een Genua ipv een fok. Dat kan iets uitmaken. 

Masttrim kan per boot verschillend zijn.  Vuistregels zijn:
1e Centraal op de boot dus topwanten moeten even lang zijn en gelijke spanning hebben!
2e Voor meer hoogte: mast d.m.v. topwanten licht achterover trimmen, hierdoor gaat het zeilpunt naar achter en dient de mast in het voorste gat geplaatst te worden i.v.m. loefgierigheid.
2e Na spanning op voorlijk genua gebracht te hebben onderwanten op spanning brengen afhankelijk van het gewicht v.d.bemanning, losser bij zwarestrakker bij lichte bemanning.
4e Kijk a.d.achterzijde lan,gs de mast omhoog ; Na aantrekken grootzeilschoot zou de mast dus recht op de boot & naar boven toe licht naar achter moeten krommen voor de beste zeilprestaties!


Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een overlooprail op de sailhorse. Ik hoor twee varianten van montage:
Variant 1:  compleet blok aan de wagen van de overloop.
Variant 2:  blok en klem in het midden van de kuip houden en alleen een dubbel blok aan de overloopwagen

Ik ben een paar jaar bezig geweest om de perfecte overloop te ontwerpen en te maken. Ik kan je veel informatie geven over verschillende systemen en constructiewijzen en materiaalkeuzen, mocht je belangstelling hebben. Misschien wil je dat ik er een voor je maak... Op de foto staat een notenhouten uitvoering.  Overigens is een overloop uitgesloten in de klassenvoorschriften.
Simon Felkers  simon.felkers@gmail.com
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!