Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Trainings/inzeilweekend op het Rhederlaag

12 mei 2023 20:30

N.L.

Trainings/inzeilweekend op het Rhederlaag

Het weekend van 27-30 april was het terrein van WSV Giesbeek eventjes Sailhorse grondgebied.

De aftrap was al donderdag met het arriveren van enkele deelnemers en opzetten van het kamp. Op vrijdag werd er een workshop “wedstrijdzeilen voor dummies” gegeven aan medewerkers van MetisIT, het bedrijf waar ons oud-lid Frans Waller werkzaam is. Naast de donatie van dit bedrijf van € 750,- voor het project Sailhorse voor Sailwise, zou het saldo van de opbrengsten en de kosten van dit weekend ook ten goede komen aan Sailwise. Maar liefst 6 Sailhorses met schipper namen elk 2 MetisIT’ers mee aan boord voor 5 spannende races. Afgesloten met een borrel, prijsuitreiking en een sateetje met friet in het clubhuis gingen ze zeer voldaan, en veel zeilervaring rijker naar huis. We zijn onze schippers, MetisIT en WSV Giesbeek, die haar middelen voor de begeleiding kosteloos ter beschikking stelde, zeer dankbaar dat we dit mochten doen in het kader van de fondsenwerving voor de Sailwise Sailhorse.

De aanwezigheid van team Bont & Blauw werd aangegrepen om Annemieke en Martijn de aanmoedigingsprijs 2023 uit te reiken. Hun enthousiasme en bereidwilligheid om hulp te bieden waar nodig, en de drive om Sailhorse te promoten was reden om hen deze prijs toe te kennen. Maar ook verdienen ze nog wat aanmoediging om wat meer aan de start te verschijnen op de Sailhorse evenementen.😉

Inmiddels waren de resterende deelnemers van het trainingsweekend ook binnengedruppeld om het aantal van 10 boten compleet te maken. Met 2 debutanten en 2 toerboten was het een mooie mengelmoes van ervaring, enthousiasme en leergierigheid. Op de zaterdag werden de wedstrijdzeilers gedrild door Douwe Sas.

De beginners/toergroep en de zondag nam Henk van Dijk voor zijn rekening.

Hieronder lees je het verslag van dit weekend van onze jongste deelneemster, Noor Leijerzapf, die zich met haar vader David aan het voorbereiden is op wedstrijd deelname met de 2589 “Yemaja”.

Vrijdag 29 april naar Giesbeek

We vertrekken naar Giesbeek voor een zeiltrainings weekend. Het motregent de hele dag al. Eenmaal aangekomen maken we eerst kennis met de andere deelnemers en de leiding van het weekend. Daarna hebben we de mast overeind gezet. Toen zijn we met z'n allen naar het eetcafe 'Ruumzicht' boven in het clubhuis gegaan. Daar hebben we friet met saté gegeten als avondeten. Door het miezerige weer kon de BBQ niet doorgaan. We kamperen niet bij de zeilvereniging maar slapen bij mijn opa en oma in Laag Soeren, ongeveer 20 minuten rijden van Giesbeek. Daar komen we rond half elf aan. David mag op hun logeerbed slapen en Tjep redde mijn nachtrust met een extra luchtbed omdat wij onze vergeten waren.

Zaterdag 30 april in Giesbeek

Vandaag gaat het pas echt beginnen! We staan tegen zeven uur op en vertrekken stilletjes (om opa en oma niet te wekken). Eenmaal aangekomen in Giesbeek ontbijten we met de anderen. Heerlijk gebakken ei met kaas op brood. Daarna hebben we de boot gereed gemaakt om het water in gelaten te worden. We kregen een sleepje aangeboden van Jan Jacob naar een box achter in de haven nadat we geholpen hadden om de rib te enteren, het rubberbootje dreef langzaam weg door de haven. Rond tien uur kreeg de wedstrijd groep uitleg van Douwe Sas en de toer zeilers kregen uitleg van Henk van Dijk. Wat later gingen we het water op. Een lekker windje, dikke 3 Bft en vrij zonnig en droog! We zijn eerst wat over het meer gevaren om de boel een beetje te verkennen en om de nieuwe zeilen te testen. Deze stonden er heel mooi strak op. De training bestond uit een kruisrak varen en dan voor de wind terug naar de benedenboei. Aan het einde van de middag deden we nog een wedstrijdje mee met de wedstrijdgroep. Daarna zijn we nog een klein rondje over het meer gevaren. Die avond aten we weer in 'Ruumzicht', maar deze keer kozen we zelf onze gerechten uit. Ik nam een zalmfilet en David een mixed grill. Met nog een vanille ijsje, cappuccino en zwarte koffie toe.

Zondag 1 mei terug naar huis

We vertrekken weer erg vroeg met al onze spullen omdat we na het zeilen niet meer terugkomen. Opa kwam ons nog even uitzwaaien. Na het smakelijke ontbijt gingen we weer het water op. Henk had een mooie training bedacht. Eerst moesten we met z'n allen hele kleine achtjes varen met een gijp bij elke boei. Dit was erg stress verhogend omdat er geen moment was dat je de aandacht kon verliezen. Daarna hebben we 6 korte wedstrijdjes 'up and down wind' gezeild. We moesten in een heel klein startgebied manoeuvreren. De wedstrijdzeilers hadden een klein voordeel met hun spinakers, maar eigenlijk was het voor ons niet zo nadelig omdat de afstand in het voor de windse rak zo kort was. Na 6 wedstrijden waren we enigszins vermoeid geraakt en besloot Henk om er een einde aan te breien. Ondanks de vermoeide spieren besloten we om, nu we er toch waren, nog even een stukje te zeilen naar de IJssel. Het weer was tenslotte prachtig vandaag, zonnig en een windkracht 3 Bft. Rond vijf uur waren we klaar met het opruimen van de boot en na een snelle koffie vertrokken we weer terug naar huis. We reden een stukje samen op met Tjep, maar na Arnhem splitste het konvooi zich op in tweeën. Onderweg hebben we besloten dat het nu wel tijd werd om met een spinaker te gaan zeilen...

Iedereen bedankt voor het gezellige en leerzame weekend!

Noor Leijerzapf

Bron: N.L.
Delen

Lees meer over:
#Sailhorse #sailhorsefamily

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!