Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies om jouw bezoek makkelijker en persoonlijker te maken. Hieronder een overzicht van de noodzakelijke en optionele cookies waar je toestemming voor kunt geven. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Een nieuwe Sailhorse voor Sailwise

tempsnip.png
De stichting Sailwise maakt het voor mensen met een beperking al decennialang mogelijk om ‘zonder beperking’ zeilend hun grenzen te verleggen.  We schrijven eind 2022 als geconstateerd wordt dat hun oude Sailhorse aan vervanging toe was en wie zou dat beter kunnen verzorgen dan alle Sailhorse zeilers bij elkaar? 

De nieuwe boot is zonder winst en loonkosten gerealiseerd door enkele enthousiaste SSC leden.

Op voorstel van deze enthousiaste groep heeft de Algemene Vergadering in 2022 besloten om €1000,-  te doneren voor dit project en er werden nog meer activiteiten in gang gezet, om sponsorgeld te genereren. 

SailWise is een ANBI-organisatie met CBF-erkenning.



Via dit "blog" werden de leden geinformeerd over de voortgang van het project (gesloten).
15-04-2023 Het Zeepaardje: de Sailwise Special Edition
Dit afsluitende bericht is tevens gepubliceerd als Horsevoerbericht Inrichting & Trim nr 2023-12

Wat kunnen we leren van het Sailwise Sailhorse project?

Over dit project werd al veel geschreven, maar wat is er nu eigenlijk gedaan? Welke aanpassingen maken deze Sailho

Afbeelding2.jpg

rse geschikt voor de Stichting Sailwise en wat kunnen we zelf doen met die kennis?  We wijden er per aanpassing een hoofdstuk aan. Zo zie je meteen wat de wensen / noden van Sailwise waren, hoe dat is opgelost en wat jij er wellicht ook nog mee kunt doen.

Schone kuip

De deelnemers van Sailwise zitten in een houten stoeltje op de kuipvloer, met hun rug tegen het gangboord, voor het grondblok van de voorschoot. Als je dat voor je ziet, dan wil je ruimte voor de bemanningsleden. Zo zijn we tot te basis van de aanpassingen gekomen.  De kiel werd nooit omhoog gedraaid (ook niet tijdens de winterstalling op een bok), dus hebben we op verzoek van Sailwise de spindel weggenomen en de kiel vastgezet.  Mooi, da’s ruimte!

De hele tros van de grootschoot was standaard, maar die hebben we aangepast naar de zgn ‘laser uitvoering’ -vanaf het grondblok naar de giek, dan naar achteren en daar van de giek naar beneden op een spreider-, mooi, da’s ook ruimte!

Afbeelding3.jpg


De deelnemers bedienen de fok en het werkt lastig als je als voorste bemanningslid de fokschoot aan moet trekken of vieren, terwijl de schoot in de hals van een andere deelnemer snijdt.  We hebben ervoor gekozen om zowel aan BB als aan SB twee liggende autoratchets met lei-klem te monteren, zodat het werken met de schoten
 gebruiksvriendelijker gemaakt kon worden.  Als je vanuit de kuip, zittend de schoot bediend, dan heb je niets aan een loef-klem. De oude schildpadblokken waren versleten; bovendien zijn de nieuwe autoratchets veiliger, want zij gaan meteen in vrijloop, zodat de schoot meteen vrijloopt.  Mooi, dat is veiliger.

Zo’n ‘dubbel‘ is misschien ook voor jou een uitkomst. Meestal zeil je met de fok en dan loopt de fokschoot niet schuin door de boot heen, maar blijft voor in de kuip. Mooi, da’s handig voor de fokkenist.



De stoeltjes moeten uiteraard vastgezet kunnen worden, maar waaraan? In de nieuwe romp gebruiken we aan BB en SB 4 steunpijpjes om de zijdekken te dragen.
Afbeelding4.jpg

Aan deze steunpijpjes monteren we normaal de fronten van de kastjes. Hier hebben we de kastjes weggelaten -ruimte en overzicht- en in plaats daarvan tussen de steunpijpjes horizontaal geplaatste buisjes gemonteerd. Dit creëerde een goede basis en toch nog iets van een opberg vak. Het is verbazingwekkend hoeveel ruimte de kuip nu biedt en hoe praktisch en overzichtelijk dit werkt. Je ziet alles, er zijn geen ‘vieze’ hoekjes mee en je spullen zaten toch al in tasjes en tonnetjes.

Afbeelding5.jpg

Er is ook meteen een oplossing voor de stootwillen gevonden. Deze zijn vast gesplitst aan het voorste en achterste paaltje. Die raak je nooit kwijt, da’s mooi!

Schoon dek

De oude Sailwise-romp had al een divers leven achter zich. Het dek was bezaaid met kikkers, haken, gaten, railtjes, veel klemmen, oude kompas gaten aan BB en SB, en een motorsteun. Het was zo’n dek waarop je je kleding of je huid wel moest openhalen en waar lijnen spontaan vast kwamen zitten. We hebben samen met Sailwise gekeken of we er een schoon dek, zonder allerlei obstakels van konden maken. De nieuwe romp heeft geen gaten, dat scheelt. Nu nog zorgen dat er zo min mogelijk op wordt gemonteerd.

Afbeelding6.jpg

De kikkers hebben we vervangen door dek-ogen; daar blijft nooit een lijn achter haken. Sailwise had sowieso al de gewoonte om de landvasten en springen vast aan de kikkers te houden.

Afbeelding7.jpg

In verband met veiligheid en comfort van de deelnemers is een dubbele spring er verplicht. Nu zitten er oog in oog met de drie dek-ogen, telkens een landvast en een spring, op het dek bij de boeg en aan SB en BB bij de spiegel.  Een buitenboordmotor word er nooit gebruikt, dus het beslag hoeft er niet op; mooi!

Bij Sailwise gebruikten ze de genua (nagenoeg) niet.  Met alleen een fok met vaste instelling, hoefde we dus ook geen railtjes, glijders, veertjes en blokken meer op het dek te monteren.  Ook mooi, daar haal je dus ook niets meer aan open.

Voor een schoon dek haal je de fokschoot onderdeks. Dat kon bij het ‘Zeepaardje’ niet, omdat de fokschootbediening vanaf verschillende plaatsen, zittend op de kuipvloer, moest werken. Zo werd er een aan BB en SB vast -zonder rail en andere herrie- fokschootblok gemonteerd. Van hieruit kan de fokschoot aan weerszijden door de 1e of de 2e autoratchet worden gevoerd, afhankelijk van de posities van de deelnemers.

Rolfok
In de oude situatie haalde Sailwise de fok na het zeilen telkens van boord. Dat is lastig, nodigt niet uit om even snel te gaan zeilen en het zeil slijt ook sneller met alle handelingen. Dan is er nog de factor veiligheid. Door het monteren van een rolfok zijn alle issues opgelost. Met een beschermende UV-band wordt het Dacron beschermd tegen de zon en blijft de fok het hele seizoen hangen.

Het zetten van spanning op de fokkeval was in de oude situatie niet eenvoudig. Nu hangt de fokkeval aan een bierstrekker.

Afbeelding8.jpg

Een keer per seizoen hijsen, koppelen aan de bierstrekker en klaar. Ga je zeilen, dan trek je de bierstrekker volledig aan en ben je klaar, dan gooi je hem los; dan lukt natuurlijk alleen wanneer je de trim van de val goed hebt staan én wanneer je overtollige lijn direct inkort -bierstrekker los, dan zit de lijnstop tegen de klem-.

Het grootzeil

Het grootzeil hangt bij een Sailhorse relatief laag. Sailwise gebruikte een ingekort grootzeil, zodat de deelnemers in hun zitstoeltjes geen hinder van de giek kunnen hebben.  Hun oude grootzeil, van een Sailhorse-Glider werd vervangen door een nagenoeg nieuw ingekort Sailhorse grootzeil -van de familie Odijk- met leuvers.  Het voorlijk werd door zeilmakerij Molenaar ± 25cm ingekort -aan de onderkant-.

Afbeelding9.png

Ik heb mijn leven lang wedstrijden gezeild en ben met leuvers in het grootzeil nog nooit in aanraking gekomen. Wat werkt dat fijn! Zo trek je het grootzeil echt zonder moeite de mast in. Hierbij moet je twee dingen in de gaten houden. (1) zorg dat je veel spanning op de grootzeilval kunt zetten, zodat het voorlijk mooi recht, parallel aan de mast blijft, en  (2) Sailwise had een slimmigheidje, om ervoor te zorgen dat je de leuvers maar een keer in het seizoen in de mast moet voeren. Ze hebben een kleine loop, vanuit een beugeltje aan BB op de mast, naar een haakje aan SB op de mast. Eenmaal ingehaakt kunnen de leuvers niet meer naar beneden uit de gleuf glijden.

Mast

 Afbeelding10.jpg



De mast, een Proctor uit 1984, had wel wat aanpassing en liefde nodig.

De mastvoet was licht verbogen en had wat roestaanslag. Dat was goed te verhelpen. We hebben er nog twee gaten in geplaatst, zodat de grootzeilval (zwarte lijn) en de spinakerval (rode lijn) direct vanuit de mastvoet onderdeks konden worden geleid.

 

 

De lummel was verstelbaar door de mastgleuf heen en moest met de hand worden vastgedraaid. Dat werkt niet fijn; het vastzetten kost te veel kracht en dus ging het lummelbeslag altijd was omhoog- of omlaag- glijden. De werd vervangen door een vast lummelbeslag. Zo kon de giek nooit spontaan zakken; da’s wel zo fijn voor de deelnemers

Afbeelding11.jpg

Het fokval doorvoerblok, een 25mm glijlager schijf, zoals die destijds werden gemonteerd, was volledig versleten, en zat veel te laag in de mast.

Afbeelding12.png

Dat laatste werd pijnlijk duidelijk toen we in Boot Friesland de nieuwe fok hesen. Hij paste van geen kanten. Toch was de fok door Molenaar keurig op de afgesproken maten geleverd.

 

De oplossing was eenvoudig; we monteerden een Harken 310, 51mm rol. Dit is het enige voor Sailhorse betrouwbare kogel-gelagerd fokval doorvoerblok. Door zijn grote diameter slijten de vallen niet of nauwelijks meer.

 

De spinakerval liep traditioneel buitenom, vanaf het blokje boven in de mast. In deze mast gingen de fok- en grootzeilval al binnen-langs, dus besloten we om de spinakerval ook maar door te voeren. Dat betekende weer een losse lijn minder en dat paste uitstekend in de ‘schoon-schip’ gedachte. De oplossing hiervoor is de Harken 288 -RVS- of de 106 -zwart-, omdat ze weinig wegen, kogel-gelagerd en sterk genoeg - >225kg- zijn.

Afbeelding13.png
Afbeelding14.png

Ook de op- en neerhouder wilden we verbeteren in het kader van ‘schoon-schip; geen losse lijnen. We bedachten een automaat, met alleen lijnen aan de mast. De oplossing is eenvoudig. Als je de spinakerboom aan de op -en neerhouder en in de mast haakt, ontstaat er een driehoek. De haak zit in een verplaatsbare knoop en is dus verstelbaar. De ophouder gaat door een rolletje, net onder de zalinghouder. Daar plaats je achter het rolletje een lijnstop -kraal- en knoop je een paalsteek. Datzelfde doe je met de neerhouder; die loopt door een rolletje net boven de mastvoet. Daar plaats je achter het rolletje ook een lijnstop -kraal- en knoop je een paalsteek. Met de ingestoken spinakerboom staat de op- en neerhouder nu strak; neem overtollige lijn weg. Als je dan de spinakerboom weer wegneemt, hangt alles los. Knoop een elastiek aan de paalsteek van de ophouder, leidt die naar beneden door een extra rolletje -net boven het rolletje van de neerhouder gemonteerd- leidt het weer omhoog door een extra rolletje -net onder het rolletje van de ophouder gemonteerd-, vandaar uit weer naar beneden en knoop het aan de paalsteek van de neerhouder. Op deze manier voldoende lengte in de elastiek en slijt deze minder snel

Op verzoek van Sailwise hebben we een speciaal toplicht gemonteerd. Geen draden door de mast, geen accu die beneden in de weg staat. We vonden het Lonako toplicht met zonnepaneel, accu en verschillende functies in wit licht.
Afbeelding15.png

Met een kleine afstandsbediening vanuit de kuip heb je knipperlicht, SOS-lichtsignaal of rond schijnend wit licht. Voor het varen -zeilend of op de motor- met een Sailhorse, heb je alleen rond schijnend wit licht nodig. Het was voor mij een eyeopener; die ga ik ook op mijn eigen bootje monteren. Let bij de aanschaf wel op, want er zijn grote prijsverschillen in de markt.

Giek
De giek, ook een Procter -nu Seldén- uit 1984, had ook wat aanpassing nodig.

De giek stak los op het verschuifbare lummelbeslag op de mast. Naar beneden schuiven kon niet meer, maar de giek kon nog wel spontaan loskomen van de mast. Dat is niet handig met deelnemers in de kuip. We hebben in de halshoek een RVS-beslag gemonteerd, waar de lummel wel in kon bewegen, maar niet meer los kon komen. Mooi, da’s veilig.

Sailwise gebruikt een kraanlijn en verzocht die vanuit de giek bedienbaar te maken. Dat is inderdaad wel handig, geen extra lijn die naar beneden komt en op een kikker gezet moet worden en kan losschieten en op de deelnemers terecht kan komen. Daarom hebben we vanuit de masttop een vaste kraanlijn gemonteerd, met aan het einde een ring. Vanuit het schoothoekbeslag van de giek komt een lijn met een haakje, om aan de ring te koppelen. Deze lijn gaat door de giek naar voren en komt er aan BB via een rolletje uit en is via een klem bedienbaar. Bepaal een laagste stand, lijnstop -rood- erop, 8-knoop erin en de rest van de lijn verwijderen. Mooi, die valt niet meer en hangt niet in de weg.

De onderlijkstrekker mocht natuurlijk niet ontbreken. De onderlijkstrekker beging met een lijnstop -groen- vanaf het standaard schoothoek beslag, door de schoothoek van het grootzeil, door het schoothoek beslag de giek naar voren, komt er aan SB via een rolletje uit en is via een klem bedienbaar. Neem ook hier overtollige lijn weg.

Afbeelding16.jpg

Op verzoek van Sailwise is er, begrijpelijk, ook een snel-reef geïnstalleerd. De smeerreep -wit/rode lijn met zwarte balletjes-, zoals deze ook wordt genoemd. De lijn met zwart balletje. begint in een beugel op de giek, gaat door het reefoog in het achterlijk, terug naar de giek en binnen langs naar voren, en komt er aan SB via een rolletje uit en is via een klem bedienbaar. Neem ook hier overtollige lijn weg. Deze lijn loopt vanaf het reefoog in een hoek van ± 45˚ naar de giek. Aan de voorzijde zit ook een reefoog. Van hieruit loopt een ‘loop’ in een hoek van ± 45˚naar beneden, voor om de mast heen. Op de mast is deze bevestigd aan een dek-beugel. De ‘loop’ heeft aan een kan een bolletje (kraal) en aan de andere kant een oog. Geen geknoop, gewoon klik en klaar. Da’s mooi veilig.

Kiel
Op verzoek van Sailwise is de 2620 de eerst Sailhorse-romp ooit die met een vaste kiel geleverd wordt. Sailwise had behoefte aan meer ruimte in de kuip en minder onderhoud.
Afbeelding17.jpg
Zij draaiden de kiel nooit omhoog; in de winterstalling staat ook de Sailhorse gewoon op een hoge bok

Afbeelding18.jpg

. We hebben de spindel vervangen door een grondplaat met opbouw, waaraan de kielplaat blokjes zijn vastgezet. Aan de achterkant van de kiel zit een schegje gelast op de kielplaat. De scheg is met een bout door de kielkast geborgd, waardoor de kiel ook aan de achterzijde vastzit. Het aardige van deze oplossing is, dat de vaste kiel altijd eenvoudig weer ophaalbaar gemaakt kan worden.

Roer

Het oude roer, met RVS kop, hol blad en alu helmstok met handvat-ring, had behoefte aan onderhoud. Het blad was ophaalbaar en dat geeft een enorme belasting op de rvs kop; daar zaten veel scheurtjes in. Door het ophalen had ook het blad zo zijn beschadigingen. Beide onderdelen werden gereviseerd en vast in elkaar gemonteerd. Immers, als de kiel vast moet zitten, dan hoeft het roer niet ophaalbaar te zijn.

 

Er zijn deelnemers die tijdens de overstag manoeuvre niet goed tussen de grootschoot tros en de helmstok door kunnen. Sailwise zocht dus een eenvoudige methode om de helmstok gedeeltelijk naar achteren te kunnen schuiven. Door een deel van de alu helmstok te vervangen door een messing staaf, was dit met eenvoudige techniek op te lossen.Afbeelding20.jpg

Boven in de messingstaaf is een groef gefreesd. Boven op de kop zijn twee moeren gelast. De achterste zit permanent naar beneden in de groef en met de voorste (met de oog-bout) kun je de helmstok vastzetten. Aan de achterzijde zit er een ring met pen door de messing staaf. Deze pen neem je weg als je de helmstok wil demonteren. Zo is de helmstok eenvoudig in te korten.

 

Op deze manier kan het roer ook gemakkelijk opgeborgen worden na het zeilen. In twee delen is het minder zwaar en zijn er minder kansen op beschadiging.

 

Leuk om te weten is dat de RVS roerkap een echt stukje Seahorse beslag is van voor 1972. Het Seahorse beslag werd destijds voorzien van een logo-stempel.

 

 Afbeelding19.jpg

 Afbeelding21.jpg

Tenslotte

Al met al was de realisatie van het ‘Zeepaardje’ in meerdere opzichten een buitengewoon leuke en waardevolle reis.

In het kader van dit artikel, het vinden van technische oplossingen voor de klant, in samenwerking met de klant, was erg leerzaam. Veel van de Sailwise regels en handigheidjes kunnen door veel zeilers gebruikt worden. Het heeft enorm geholpen om een supereenvoudige, bestand tegen dom gebruik en bovenal veilige Sailhorse te leveren.




12-04-2023 Naar Loosdrecht!  zeepaardje2.jpg
Henk heeft de boot naar gwv de Vrijbuiter gebracht, alwaar het van de trailer getild is en "over" de kiel geplaatst. De kiel is op een bijzondere manier vastgebout (deze special heeft geen spindel) en netjes rondom afgekit en bijgewerkt met anti-fouling.  Volgens oud-hollands recept een nachtje laten staan.... 



15-03-2023 Update BootVooralsnogZonderNaam:
De boot is direct na sluiting van BootHolland afgetuigd, op de trailer geladen, zeevast gezet en teruggereden naar het Brabantse Land om de laatste eindjes aan elkaar te knopen voordat de boot binnenkort wordt overgedragen aan Sailwise in Loosdrecht. 

12-03-2023  Persbericht   Crowdfunding Sailhorse Club levert ruim 5000 euro op voor nieuwe zeilboot voor gehandicapten

Tijdens de watersportbeurs Boot Holland heeft de Sailhorse Sailing Club een cheque met € 5391,= overhandigd aan SailWise.  Het bedrag is bedoeld voor een nieuwe zeilboot van het type Sailhorse.  Behalve dit mooie bedrag hebben de leden van de Sailhorse Sailing Club zich ook ingezet om de zeilboot af te bouwen.
overhandiging_cheque_Sailhorse.jpeg

Het nieuwe schip was te zien tijdens de watersportbeurs Boot Holland afgelopen week in Leeuwarden.  De voorzitter van de Sailhorse Sailing Club, Tjep van Roon overhandigde daar aan de directeur van SailWise, Renske Rietbergen een cheque met € 5391,= . Dit is meer dan de helft van het benodigde bedrag voor de nieuwe Sailhorse.  Voorzitter van de Sailhorse Club, Tjep van Roon: “Tijdens de beurs hebben we het publiek gevraagd om ook een steentje bij te dragen aan het schip en daar werd goed op gereageerd.  SailWise directeur Renske Rietbergen vult aan: “We zijn heel dankbaar voor de steun van de Sailhorse Sailing Club en alle donateurs”.

8 t/m 12-03-2023 Ondertussen op Boot Holland....
Gezellige drukte bij de stand van Sailwise met een prachtige Salhorse als blikvanger.  Er zijn een flink aantal suggesties gedaan voor de naam van de nieuwe boot... Wordt vervolgd.  
De ballen grabbelton en de donatiebus hebben hun werk goed gedaan! Het opgehaalde bedrag is inmiddels bijgeschreven op de donatie pagina. Benieuwd naar de meest recente tussenstand?  Gewoon even kijken!!!

BootHolland_1.jpg

BootHolland_2.jpg
Deze bijzondere uitvoering van onze Sailhorse trok veel belangstelling bij het publiek.  Eenvoudig en toch van alle gemakken voorzien. 





BootHolland_3.jpg




07-03-2023 Onderweg naar Boot Holland...
Regen en natte sneeuw. De nog naamloze Sailwise-Sailhorse is onderweg naar Leeuwarden alwaar Charlotte en Henk van Dijk de boot gaan klaar maken voor het publiek... Kom je ook?
Onderweg_naar_Boot_Holland_1.jpg

12-02-2023 Bericht van vrijwilligers...
Mast, giek, staand en lopend want zijn opgehaald bij de oude boot en samen met het nieuwe grootzeil verenigd met de nieuwe romp op de afbouwlocatie...

25-01-2023 Bericht van Zeilmakerij Molenaar...
Jaap Jongsma van Zeilmakerij Molenaar biedt een nieuwe (rol-)fok met venster én UV-bestendig achterlijk aan met een zeer forse korting. De aanbieding "we can't refuse"! Die grijpen we met alle vrijwilligershanden vast! 
 
12-01-2023 Bericht van de vrijwilligers...

Ondertussen hebben we van twee leden een Harken fokroller (trommel) en een bijpassende Harken topwartel toegezegd gekregen...

25-12-2022 Bericht van lid Henk Odijk... 
Donatie Grootzeil

Jan Jacob e.a.
Ik las over de actie met Sailwise.  Wij hebben hier al langer iets met Sailwise, familie van Margreet was daar vrijwilliger en beheerder in Elahuizen. Sailwise heeft ons zelfs in de Sailhorse geholpen.  Olle was daar ook een week als vrijwilliger, heeft daar in de Sailhorse gevaren en besloten dat dat onze nieuwe boot zou worden.  En zo is het allemaal gekomen...

Nu heb ik hier nog een splinternieuw toer-grootzeil liggen.  Toen we de Pegasus kochten dachten wij voornamelijk te gaan toeren, en af en toe een wedstrijdje te varen.  Toeren kon natuurlijk niet met het wedstrijdzeil, dus heb ik daarvoor een nieuw toer-grootzeil laten maken.  Dat is allemaal een beetje anders gelopen en nu ligt dat zeil (nog maar 1 keer gebruikt) al 3 jaar hier in de schuur.  Er zitten leuvers aan, dat is handig als je het alleen moet hijsen en strijken.  Er zitten zelfs oogjes in voor reefknuttels. Als dat zeil van pas komt voor het Sailwise project wil ik dat daarvoor graag doneren. Laat maar horen of daar belang bij is.

Vriendelijke groeten, succes met dit mooie project, fijne feestdagen en tot ziens,
Henk Odijk

Goedemorgen Henk, Olle en familie,

Wat een fantastisch aanbod! En of dit van pas komt? Nou en of!  We stonden op het punt om een nieuw grootzeil te bestellen, en inderdaad ook met leuvers, want dat hebben wij bij Sailwise ervaren hoe ze dat doen.  Ik zie waar het vandaan komt!  Het is mooi om de tweede kerstdag 2022 met dit bericht te beginnen. En geweldig dat jullie op deze manier met ons mee denken om dit project te steunen.  

Ik wens jullie, namens het voltallige bestuur, een mooie 2e kerstdag en een voortvarend 2023!

Tjep van Roon

 

Tjep e.a.

Mooi dat dat zeil dan zo goed terecht komt.  Het zal nog wel wat aangepast moeten worden. In onze beleving staat de giek bij Sailwise een stuk hoger op de mast om ruimte in de boot te maken. Dan zou wellicht relatief eenvoudig een stuk van de onderkant van het zeil afgehaald kunnen worden? Ik moet toch nog een keer naar Molenaar voor onze zeillatten, dus als er bekend is hoe het zou moeten worden dan kan ik daar wel vragen of ze dat willen verzorgen.  Ik zal dan ook zeilnummer 2620 erin laten maken!  
Groeten, Henk Odijk.

 

11-12-2022 Algemene Vergadering...
Presentatie Sailwise project

Sailwise gaat hun oude Sailhorse inruilen voor een nieuwe, de NED2620, zodat de gasten weer lang en veilig sportief kunnen genieten.  De rompswap wordt natuurlijk zonder winst en loonkosten uitgevoerd. 
De leden van SSC hebben ingestemd om  €1000,-  te doneren voor dit project.  Daarnaast zet het bestuur nog meer activiteiten in gang, waarmee sponsorgeld gegenereerd wordt. 


23-20-2022 De boot ophalen, inspecteren en opties
Ophalen en inspecteren van de boot

Wegens renovatie van het eiland Robinson Crusoe bereikte ons de vraag of wij winterstalling voor de Sailwise-horse konden organiseren.  Dus op zondag togen Charlotte en Henk van Dijk met een lege trailer naar Loosdrecht om de boot op te pikken en naar Giesbeek te brengen.  WV Giesbeek heeft de winterstalling 'om niet' aangeboden (waarvoor dank!).  En natuurlijk was het plan van onze vrijwilligers om de boot in het voorjaar geheel blinkend en voorzien van een verse laag anti-fouling terug te brengen. 
Op een afstand ziet de boot er prima uit...
op_trailer.jpg

De kuip heeft kleine gebruikssporen, maar is verder in redelijke staat.
Het dek heeft al wat meer gebruikssporen en heeft in een eerder (wedstrijd-) leven al wat veranderingen mee gekregen. Dit beeld is vaker zichtbaar op gebruikte schepen.   
Maarrrr...:
Het onderwaterschip is "overleden", zoals je dat zoals je dat ook ziet bij schuimrompen die decennia lang geen-, te weining- of zelfs verkeerd onderhoud kregen.  Eigenaren van boten in deze staat stellen het noodzakelijke werk uit, of zelfs helemaal af omdat er bijna geen beginnen meer aan is... 

Onze conclusie:
Het opknappen van deze vlieger-romp gaat het niveau van vrijwilligerswerk te boven... Oeps.

Welke opties zijn er?
Een rompswap met een 2500-serie romp (oude tuig & beslag overzetten op een gebruikte goede romp) betekent sowieso dat het onderwaterschip extra bescherming nodig heeft om bij Sailwise te overleven, los van wat er verder met een dergelijk gebruikte romp moet gebeuren.
Het vervangen van de romp door een geheel nieuwe 2600-romp lijkt de enige "road to glory".  In dat geval heeft Sailwise een nieuwe boot die vele decennia weinig onderhoud vergt: 1x per 2-3 jaar antifouling.  Met deze swap koopt Sailwise voor relatief klein geld feitelijk een nieuwe boot met een lage exploitatiedruk.

14-09-2022 Hoe het begon...
Sailhorse bezoekt Sailwise

Op donderdag 14 september heeft Sailhorse een bezoek gebracht aan stichting SailWise, op hun vakantie eiland genaamd Robinson Crusoe in de Loosdrechtse plassen.  De aanleiding voor onze “studiereis” was het leuke fenomeen dat Rolf Deen namens zijn werkgever Univé Oost een mooi bedrag mocht doneren aan een goed doel van zijn keuze.

Sailwise organiseert uitdagende watersportvakanties voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Zeilen bij SailWise is veel meer dan alleen een leuke tijd op het water. Mensen met een beperking ervaren dat ze fysiek en mentaal veel meer aankunnen dan ze denken en dat draagt bij aan het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid.

SW_3_musketiers.jpg
Aldus werd het contact gelegd en een afspraak gemaakt om langs te komen op de locatie in de Loosdrechtse plassen…  Rolf Deen, Jan Jacob Visser en ondergetekende hadden om 10 uur afgesproken ergens op een steiger en daar zouden we worden opgepikt met een boot.  Ter plaatse inderdaad een bordje dat aangeeft de overzetplaats te zijn naar het eiland. De navigatie heeft ons niet in de steek gelaten.  Contact gelegd en even later kwam er een bootje om ons over een rimpelloze plas een overzetje te geven.

SW_overzetje.jpgTerwijl we het eiland naderden viel mijn klus aan dek van verbazing: wat een fantastische locatie!  Prachtige steigers met grote en kleine zeilboten, rescue-ribs, kano’s sups, waterskiën… Je kunt het zo gek niet bedenken.  En alles aangepast om gebruikt te kunnen worden door mensen met een beperking.  Dat gaat van stoelen om iemand in te fixeren wanneer er geen rolstoel aan boord kan (oa de Sailhorse) tot rolstoel geschikte boten en zelfs volledig joystick gestuurde vaartuigen.  Respect voor de vaste crew en de vrijwilligers om dit allemaal operationeel te houden, en dan hebben we het nog niet gehad over de fantastische accommodatie voor de gasten en hun begeleiders.

SW_building_fee_paid.jpg
Na de kennismaking en de koffie kregen we een rondleiding over het eiland en vervolgens werd de daar in gebruik zijnde Sailhorse aan een onderzoek onderworpen.  Allereerst konden we een geruststellende newsflash naar de onze schatkistbewaarder sturen dat de penningen voor deze boot zijn afgedragen, althans dat is wat het plaatje aangeeft dat we aantroffen op de bakskist.

Tot onze verrassing blijkt het een luchtkast boot te zijn van jachtwerf Vlieger. Diverse telltales zijn voor de kenners onder ons niet te missen. Toch had iedereen dit kunnen vertellen omdat er eenvoudig een bouwplaatje (zonder bouwnummer helaas) aan de achterzijde op de kuiprand bevestigd is.

SW_sailhorse.jpg

De boot heeft een leuke kleurstelling:  blauwe romp en dek met witte loopvlakken en kuip.  De rubberen stootrand ontbreekt dus op deze boot, en verder zien we trapeze en spinaker uitrusting.  De laatste wordt niet gebruikt, maar de trapeze willen ze graag beleven!  We zien slimme aanpassingen om het varen op deze boot te vergemakkelijken.  Zo is het grootzeil (afkomstig van een Glider) voorzien van sledes aan het voorlijk.  Op die manier hijst het zeil een stuk lichter. Ook het onderlijk is ongeveer 30 cm korter.  Verder vaart men de giek zo hoog mogelijk omdat een vaak (gedeeltelijk) inmobiele stuurman of fokkenist niet kan wegduiken tijdens overstag of gijp. Een kraanlijn maakt het geheel af.

SW_JJ_in_stoel.jpgDe fok is bevestigd met leuvers aan de stag en wordt middels een bierstrekker op spanning gezet.  Leuk detail is dat de polyester kap van de kielplaat is verdwenen en daar zit nu een mooie teakhouten plank overheen.

Op de foto hiernaast zie je de stoelen die beschikbaar zijn voor mensen die niet met hun rolstoel aan boord kunnen. Je begrijpt dat “even onder de giek doorduiken” er voor deze zeilers niet bij is.

Wat zijn we te weten gekomen? SailWise gebruikt hun Sailhorse voor het sportievere werk, wanneer er iets meer uitdaging gewenst is.  De SSC gaat onderzoeken of, en zo ja, hoe we dit specifieke gebruik van deze Sailhorse kunnen ondersteunen.  Vooraleerst starten we een zoektocht naar wat nieuwere zeilen. Verder gaan we onderzoeken of we iets kunnen betekenen in het onderhoud.

 

De Loosdrechtse Plassen zijn ons niet onbekend.  Ook dit jaar is het Vrijbuiterweekend een onderdeel van ons wedstrijdprogramma.  GWV de Vrijbuiter viert dit jaar haar honderdjarig bestaan en heeft Sailwise omarmd als goed doel. Het streven is dan ook een team van Sailwise beheerders/instructeurs aan de start te krijgen in een wedstrijd Sailhorse.

We hebben een prachtige locatie bezocht en zeer veel waardering voor het werk dat deze mensen verzetten.

Het team bestaat uit een aantal vaste medewerkers die in feite alles in eigen beheer uitvoeren. Daarnaast drijft dit vakantie eiland op vrijwilligers, en daar kunnen ze er niet genoeg van vinden! Via verschillende links link komt u op de website van Sailwise en hier komt u op het gedeelte voor de vrijwilligers.  Voel u vooral niet geremd om na te denken over wat tijdsbesteding als vrijwilliger van Sailwise!

 

Rolf Deen

Jan Jacob Visser

Tjep van Roon

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!