Ik wil de komende winter mijn kiel opknappen. De zeilers vertelden dat dit veel uitmaakt. Ik wil hier komende winter ook zelf mee aan de slag. Wat zijn de do's and dont's, beste materialen, etc.?
1: Raadpleeg de Klassenvoorschriften!
2: bepaal wat je met de kiel wilt: puur om te toeren, lekker meekomen in een wedstrijdje, of is het ultieme doel om vooraan te varen…. Misschien wat ver van je bed, maar als je nu geld maar vooral veel moeite gaat doen om de kiel op te knappen, maar je echt alles perfect voor elkaar wilt hebben ….. overweging om meer geld uitgeven en een nieuwe bestellen (SailhorseShop), met als voordeel dat hij ook kan helpen om hem erin te zetten (kielkast vorm aanpassen plus lengte onder de boot optimaliseren). Als je dat er niet voor over heb, maar toch het beste resultaat, dan is er een malletje beschikbaar hoe de beste vorm van de schacht zou moeten zijn (let op of deze vorm de buitenzijde is, of een spantvorm)… Dan blijf je natuurlijk met een iets mindere vorm van de bulb zitten.
Alternatief kan je natuurlijk op je eigen artistieke gaven vertrouwen en op die manier de optimale hydrodynamische vorm erin shapen (;-))
3: Als je de oude kiel eruit hebt, check de maximale dikte. Er bestaan gietkielen met een schachtdikte van 22mm. Deze zouden in theorie kunnen afbreken in omgeslagen positie met 2 man erop. Dan zou ik nog even advies inroepen…
Vervolgens kijken of je materiaal (ijzer) wilt verwijderen. Het zou zonde zijn als je dit later gaat doen.
4: niet onbelangrijk: meet hoeveel je kiel onder de boot uit steekt. De voorschriften hebben het over 800mm. Als dat minder is (scheelde bij mij 20mm) dan dat meteen optimaliseren.
5: Kiel stralen en direct aansluitend voorzien van een gasdichte laag. Gewone epoxy primer voldoet niet, Het is absoluut noodzakelijk dat het gietijzer gasdicht wordt afgesloten, na het stralen. Als je gaat slijpen en schuren ipv stralen dan blijven er insluitingen in het gietijzer zitten die als vanzelf weer gaan doorroesten.
6: kiel in vorm brengen (shapen). Let erop dat je NIET door de gasdichte onderlaag heenschuurt. Veel plamuren en veel schuren, passen en meten.
7: verfsysteem aanbrengen.
Alternatief is gewoon kaalschuren en slechte plekken eruit slijpen, en verder als boven. Mij is dat heel slecht bevallen, maar, eerlijk is eerlijk: er zijn echt competitieve boten met een eigen geshapete kiel, en die gaan gewoon hard en hoog (...kunnen gewoon beter zeilen?).
Mbt de materialen zou ik even googlen en daaruit je keuze bepalen. Ik zou altijd met (2componenten) epoxy werken en 2 componenten verven. Overweeg of je anti-fouling op je kiel moet aanbrengen (mijne staat op de trailer en staat dus in de DD-lak)
Op websites van de-ijssel coatings, Polyservice en Polyestershoppen.nl kun je veel informatie vinden over gebruik van materialen en specifieke oplossingen.