Kiel en Roer

Mijn houten roerblad is kapot...
Polyester roerbladen en de lichtgewicht carbon roeren en roerbladen worden geleverd door onze sponsor SailhorseShop.
Een houten roerblad kun je ook zelf maken van hechthout. Gebruik dan wel echt hechthout, wat je niet in de bouwmarkt kunt krijgen, maar wel bij een Jachtbouwer. Een bouwtekening vind je hier.
Bij het te water laten van onze sailhorse is helaas de onderzijde van de spindel afgebroken omdat de kiel vast(geroest) zit. Hebben jullie tips om de kiel gangbaar te maken. De kiel zit nu in de hoogste positie. De spindel is weer gerepareerd, maar de kiel zit nog vast.

Bij een vast zittend kiel is het vaak zo dat de kiel achterover hangt, dus dat de kiel plaat naar achteren helt. Als dit inderdaad zo is, komt dit om dat de voorkant van de aluminium kielkast in de loop der karen is uitgesleten door giet ijzeren kiel. De doorssnede van de schacht aan de voorzijde heeft nu de vorm aangenomen van de kiel en deze hangt als een wig in de schacht. Hierdoor hangt de kiel scheef en gaat hij niet helemaal omlaag. Als met de spindel kracht is gezet om de kiel desondanks op zijn plaats te krijgen zijn de bouten uit hun gaten getrokken.


De kiel kan los worden getrokken door hem naar achteren te trekken, door middel van een stevig lijntje voor de kiel langs, dat op een vast punt in de kuip, achter de kiel, is vast gezet. 
Om te voorkomen dat het weer gebeurt moet je het uitgesleten deel van de kielschacht opvullen met een stripje Teflon van 10 tot 12 centimeter. Dit stukje moet worden gefreezed or gevijld zodat het in de uitslijting in de schacht past.

Je moet de boot op de trailer zetten en dan de kiel om laag draaien en de slinger nog een flinke slag geven. Hierdoor zal de kiel zich naar achteren 
verplaatsen en ontstaat ruimte om het stripje kunstsstof te passen. Draai vervolgens de kiel weer wat om hoog zodat hij tegen het stripje drukt, en 
controleer of de kiel plaat nu recht staat. Vervolgens de kiel weer omlaag draaien en met constructielijm, de strip aan de schacht vast lijmen, en in de 
gleuf plaatsen. Daarna aan drukken door kiel weer iets omhoog te draaien en 24 uur drogen.
Mag ik mijn kiel ophalen tijdens een wedstrijd, om daarmee voordeel te halen, bijvoorbeeld op een ruime windse koers? Het klassevoorschrift van de Sailhorse zegt er niets over (in art. 2.4.1), terwijl dat van de EFSIXklasse expliciet zegt dat de kiel in de laagste stand moet blijven. Je begrijpt dat ik een discussie heb met een EFSIX zeiler op de woensdagavond wedstrijden ;). 
En als het mag, krijg ik dan 1,5 punt aftrek van mijn rating?

In de klassenvoorschriften van Sailhorse staat inderdaad niets over het ophalen van de kiel als technisch voordeel in wedstrijden. 
Er zitten twee kanten aan deze medaille....
1: Het zijn gesloten klassenvoorschriften en dat betekent dat hetgeen niet uitdrukkelijk is toegestaan, verboden is.
2: In de wedstrijdzeilerij komen we het niet tegen. Immers om de kiel te laten zakken moet de neerhouder los, hetgeen vooral met wat wind zeer onwenselijk is. Bovendien is het met het gebruik van de spi onwenselijk. Omgaan met een opgetrokken kiel betekent dat je zonder hulp van buitenaf de boot niet meer overeind krijgt en zonder twijfel razendsnel doorkentert (mast naar beneden), met alle nare gevolgen van dien.
Ik ben in het bezit van een 40 jaar oude seahorse. Leuk bootje, maar nu blijkt dat de vorige eigenaar een of meerdere malen een strekdam heeft geraakt en ik van de zomer ineens een dubbele bodem vol water had. Ik ben momenteel de boot een grote beurt aan het geven en heb achter in m'n kielkast een waterspoortje gevonden. 
Nu is mijn vraag: Van welk materiaal is de kielkast gemaakt?
Ik heb op internet al gelezen; gietijzer en alluminium. Beide zijn moeilijk te lassen. Mocht het nu wel van een lasbaar materiaal zijn dan is het voor mij geen enkel probleem om de kielkast eventueel te lassen.

Maar mijn tweede vraag gaat over het bereiken van de kielkast.
Ik heb al verschillende foto-reportages op internet grondig bestudeerd en heb daarop gezien dat het kuip dek op zich wel te scheiden is van de spanten. 
Nu is mijn vraag: Hoe is de verbinding tussen dek en de spanten? Kan dit los getrokken worden of moet dit losgesneden worden? En is het verstandig om eventueel door een spant heen te zagen? 
Dit om een groter stuk dek ineens te verwijderen. 
Ik heb het dan over een zaagsnede van 3,5 cm diep door het spant.
Dan als laatste las ik dat iemand zijn kielkast met polyester matten en plamuur heeft gerepareerd. 
Klinkt dat u verstandig in de oren? zou een scheurtje misschien niet beter te repareren zijn sikaflex o.i.d.?

Ik heb wel eens (ahum...) geklust aan een Sailhorse, maar niet aan een Seahorse. Daar ken ik alleen de verhalen van.
Ik geloof, je relaas te hebben gelezen, dat ik het gat zou dichten met epoxy. Hoe je dat precies moet doen is hier lastig uit te leggen, maar ik ben voor dit soort adviezen bij www.polyservice.nl altijd uitstekend geholpen
Ik wil mijn roestige gietijzeren kiel weer als nieuw hebben.... Heeft er iemand ervaring met het verzinken of galvaniseren van de kiel? lijkt mij makkelijker dan opnieuw lagen (gasdicht) opbouwen en minder kwetsbaar voor beschadigingen...?

Ik heb niet persoonlijk ervaring met het verzinken van de kiel, maar ik weet dat het regelmatig gebeurd.
Het is in feite een goed alternatief voor de gasdichte laag die we er met behulp van epoxy primer normaal op laten aanbrengen.
Zorg wel dat je uiteindelijk een glad oppervlak overhoudt, want dat beschadigt anders met name de voorzijde van de schacht.
Mijn Sailhorse heeft speling van de kiel in de kast. Als de kiel volledig naar beneden is (plaat geheel horizontaal) dan kan je op de golven voelen dat de kiel beweegt (of na het overstag gaan). Indien de kiel 10cm omhoog is kan je 'm heen en weer bewegen in de kast (aan de achterzijde). Het laatste probeer ik te verminderen door vulstukjes tussen de kiel en kast te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee, en met name hoe ik dit probleem het beste op kan lossen?

Dit kan inderdaad voor komen ten gevolge van afwijkende maken in kiel (dikte door opbouw epoxy) en kielschacht (gat in bodem van de romp.
Ik zou het als volgt oplossen:
A: Demonteer de kiel
B: Breng BB en SB tegen de binnen zijwand van de kielschat, boven het romp laminaat (dat de vorm van de kielschacht bepaalt) een 100 x 100 mm plaatje Nylon of Pom aan. De dikte moet je bepalen door (1) de beschikbaare ruimte (in de holle kielkast) te bepalen, dan (2) daarvan de dikte van de kiel (dikste deel) af te trekken en (3) de resterende dikte door twee te delen over SB en BB.
C: Nylon of Pom kun je niet lijmen. Je bevestigt het door vanaf te buitenzijde gaten (niet helemaal doorboren) te zetten en het geheel met cikaflex vast te plakken. De cikaflex wordt ook in de gaten hard en houd de plaatjes zo op zijn plaats.
D: Monteer de kiel weer.
Nylon of Pom glijdt uitstekend en is zachter dan de toplagen die op de kiel worden genruikt.

Nadat mijn kiel gestraald en van een (dunne) epoxylaag is voorzien wil ik hem weer monteren. Met boot in de kraan en kiel op de grond lukt het echter niet, de kiel loopt vast aan de achterzijde. Wat te doen? 

Dat mag geen probleem zijn. het beste is om de spiegel iets op te tillen. De kiel gaat immers schuin de kielkast in.
Ik lees over een dunne epoxy laag. Ik hoop dat de kiel na de straal beurt in de epoxy primer is gezet (een van de weinige gasdichte lagen). Dit is nodig om nieuwe roest te voorkomen. Vervolgens moet je deze primer laag beschermen, bij voorkeur door minimaal 4 lagen epoxy.

Laat je even helpen door iemand die dit al eens heeft gedaan.

Van de spindel ( zit vast onder dek en vast aan kuipvloer ) lag 1 bout van de bevestiging aan de kuipvloer los op de kuipvloer. De 2e bout zat er wel in en goed vast. Ik kon de losse bout er niet indraaien omdat de tap beschadigd was. Vraag: waarom kan zo'n bout eruitgedraaid zijn?? Ik wil de zaak herstellen door met machinetap een nieuwe tap te draaien en er een nieuwe rvs bout inzetten. Dat lijkt te doen, zonodig alles met een 0,5mm dikker bout. Kan er een verborgen schade achter dit euvel zitten en zoja wat dan?

Gelet op je omschrijving is de spindel met 2 of vier bouten op de vloer vastgezet. Waarschijnlijk zitten de bouten in een zogenaamde houtbout met van binnen fijne draad en van buiten een grove draad voor hechting in het polyester.
In dat geval zou je de houtbout er uitkunnen draaien en vervangen door een nieuwe. Wellicht kun je enkele foto's mailen, dan kan ik het beter beoordelen.
Na 4 weken weer eens gezeild. Prachtig weer, bleek de kielplaat wel erg mobiel. Bij controle was de kiel gewoon weg!!!
Terug naar de haven. Gepeild en de kiel lag onder de boot op de bodem. Wie heeft ervaring met dit probleem en hoe lossen we het op. De kiel is inmiddels weer boven water.
Welke kwaliteit RVS zijn de bouten, hoe is de borging in de kielplaat? Hoe voorkomen we een nieuwe breuk?

Hallo, eerst een wedervraag, belangrijk om de vraag goed te kunnen beantwoorden. Welk zeilnummer heb je? Dit is van belang omdat de kiel op verschillende manieren is vastgezet. Bovendien is het handig als je mij een foto van en de kielplaat mailt en van het bovenste deel van de kiel. Eigenlijk dus het deel van de kiel wat je ziet in de boot als deze omhoog gedraaid is. 

(zeilnummer 2573 een boot van de Kloet, zij hadden dit nog nooit meegemaakt)
ik zie dat de bouten waarschijnlijk in de kielplaat getapt zijn aangebracht. Dit heb ik ook zo gehad met 1 bout, beter is het om het restant er uit te (laten) boren en dan RVS-bouten 10 mm aan te brengen met zelfborgende moer. Hierbij de bout door en door de kielplaat, zodat de kop van de bout zichtbaar is op de kielplaat. Het schijnt dat gietijzer en rvs niet zo'n goede combinatie is.

De kwaliteit van het RVS moet wel zeewaterbestendig zijn, rvs-316

Wij willen graag de kiel opknappen maar het e.e.a zit enorm vastgeroest en de bouten lijken opgesloten in de kielrand.
Wie heeft er ervaring met een oude kiel los te maken?

Allereerst zou je de bouten proberen los te krijgen door door bovenzijde van de kiel en de dekplaat, aan beide zijden met een brander geleidelijk op te warmen. Dan steeds proberen of de bout los wil komen. Als het RVS bouten zijn kun je beter wachten totdat het geheel weer afgekoeld is. Als dit niet lukt, van bovenaf de bouten uitboren. Eerst met 6 mm daarna wat groter. Als de bout van RVS is,  je het beste hiervoor een speciale boor kopen.
Ik ben bezig met het opknappen van een oude seahorse en zag bij het roer dat er een extra oog (in het roerblad) en ook een blokje (net onder de helmstok boven het blad) aanwezig was. Weet iemand welke functie dit heeft? Is dit bedoeld voor het liften van het blad? Hoe kan ik dat maken?

Als je onder documentatie het bestand roer-roerblad opent kan je zien hoe een en ander in elkaar zit.
Bij mijn boot is de lijn niet meer aanwezig en is het (houten) blad permanent geborgd met een extra pen aan een lijntje.
Door deze pen er uit te trekken kan het blad bij ondiepten evengoed kantelen. Dit geeft bij het vastlopen op ondiepten wel meer risico op schade.
De sailhorse 2300 die ik pas gekocht heb, heeft een roerblad die in het verleden kennelijk is afgebroken en is van hechthout.
Bestaat er een tekening met de juiste maten, zodat ikweer een orgineel kan maken?

De afmetingen van het roerblad kunt u op deze site vinden onder wedstrijdzeilen - klassenvoorschriften - klik vervolgens op de bijlagen.
Verder zijn er nieuwe roeren en roerbladen te verkrijgen via sailhorseshop.nl

Ik wil de komende winter mijn kiel opknappen. De zeilers vertelden dat dit veel uitmaakt. Ik wil hier komende winter ook zelf mee aan de slag. Wat zijn de do's and dont's, beste materialen, etc.?

1: Raadpleeg de Klassenvoorschriften!

 2: bepaal wat je met de kiel wilt: puur om te toeren, lekker meekomen in een wedstrijdje, of is het ultieme doel om vooraan te varen…. Misschien wat ver van je bed, maar als je nu geld maar vooral veel moeite gaat doen om de kiel op te knappen, maar je echt alles perfect voor elkaar wilt hebben ….. overweging om meer geld uitgeven en een nieuwe bestellen (SailhorseShop), met als voordeel dat hij ook kan helpen om hem erin te zetten (kielkast vorm aanpassen plus lengte onder de boot optimaliseren). Als je dat er niet voor over heb, maar toch het beste resultaat, dan is er een malletje beschikbaar hoe de beste vorm van de schacht zou moeten zijn (let op of deze vorm de buitenzijde is, of een spantvorm)… Dan blijf je natuurlijk met een iets mindere vorm van de bulb zitten.

 Alternatief kan je natuurlijk op je eigen artistieke gaven vertrouwen en op die manier de optimale hydrodynamische vorm erin shapen (;-))

 
3: Als je de oude kiel eruit hebt, check de maximale dikte. Er bestaan gietkielen met een schachtdikte van 22mm. Deze zouden in theorie kunnen afbreken in omgeslagen positie met 2 man erop. Dan zou ik nog even advies inroepen…

Vervolgens kijken of je materiaal (ijzer) wilt verwijderen. Het zou zonde zijn als je dit later gaat doen.

 
4: niet onbelangrijk: meet hoeveel je kiel onder de boot uit steekt. De voorschriften hebben het over 800mm. Als dat minder is (scheelde bij mij 20mm) dan dat meteen optimaliseren.

5: Kiel stralen en direct aansluitend voorzien van een gasdichte laag. Gewone epoxy primer voldoet niet, Het is absoluut noodzakelijk dat het gietijzer gasdicht wordt afgesloten, na het stralen. Als je gaat slijpen en schuren ipv stralen dan blijven er insluitingen in het gietijzer zitten die als vanzelf weer gaan doorroesten.

6: kiel in vorm brengen (shapen). Let erop dat je NIET door de gasdichte onderlaag heenschuurt. Veel plamuren en veel schuren, passen en meten.

7: verfsysteem aanbrengen.

 
Alternatief is gewoon kaalschuren en slechte plekken eruit slijpen, en verder als boven. Mij is dat heel slecht bevallen, maar, eerlijk is eerlijk: er zijn echt competitieve boten met een eigen geshapete kiel, en die gaan gewoon hard en hoog (...kunnen gewoon beter zeilen?).

Mbt de materialen zou ik even googlen en daaruit je keuze bepalen. Ik zou altijd met (2componenten) epoxy werken en 2 componenten verven. Overweeg of je anti-fouling op je kiel moet aanbrengen (mijne staat op de trailer en staat dus in de DD-lak)

Op websites van de-ijssel coatings, Polyservice en Polyestershoppen.nl kun je veel informatie vinden over gebruik van materialen en specifieke oplossingen.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!