Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Trailer

Ik overweeg om mijn sailhorse op een trailer te stallen. Moet in dat geval de mast naar beneden en moet je de trailer met de auto naar de trailerhelling rijden of kan dat handmatig?  Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik rij met de auto de trailer naar de trailerhelling. Haal de kiel omhoog en lier de boot op de trailer. Daar laat ik de kiel weer iets zakken zodat de kiel volledig op de trailer steunt (beter voor de spindel, en minder druk op de rollers), strijk de mast en positioneer die in de daarvoor bestemde houders. Vergeet niet de mast ook in het middden te ondersteunen, anders buigt hij door na een lange tijd. Dit alles kan in korte tijd gedaan worden door twee geoefende mensen.


Als je de Sailhorse op de wal stalt, dan hoef je de mast niet naar beneden te doen. Dat scheelt je alleen maar tijd als je een keer wilt gaan zeilen. Verstandig is het wel om de auto te gebruiken. Vanuit een helling omhoog lukt je dat niet zonder auto. Alhoewel ik in Loosdrecht heb gezien dat iemand zijn Sailhorsetrailer van twee lieren heeft voorzien. Zo kunnen ze met de tweede lier de trailer met boot van de trailerhelling lieren totdat die horizontaal staat. Daarna wegduwen en klaar is kees. Bovendien kun je dan ook je dektent gebruiken. Bij een liggende mast heb je weer een andere dektent nodig.
Let op dat er bij een staande mast en veel wind er veel krachten komen op de rollen in de zijde. Zorg voor voldoende ondersteuning (extra opdraaisteunen) om te voorkomen dat een rol door de huid drukt (met name bij de oudere trailers).

Wij hebben inderdaad twee lieren aan trailer, een om de boot op de trailer te trekken en een om de trailer met boot uit het water te trekken. Beide zijn van het zelfde type en hebben een dynema draad. IJe moet wel een stevig bevestigings punt in het verlengde van de trailer helling hebben waaraan je de trailer omhoog kan lieren. Dit gaat erg goed, je hebt de boot zo uit het water. Ook wij laten de mast er op staan.
Hoeveel weegt de originele trailer, ledig gewicht (leeg). Boven de 750 kg moet de combinatie - boot en trailer - een eigen kenteken krijgen. Ik wil graag weten of het ook zonder kan. De reserve wiel en de demontabele gedeelte achter kunnen eruit. Dan weegt het geheel zo 40 kg minder. Misschien kan het dan zonder RWD keuring en kosten.

Ik schat het gewicht op 220 - 240 kg en ga er van uit dat het een geremd type is, anders wordt het wel heel gevaarlijk.
Let op dat je er dan niets extra's in doet, bijvoorbeeld zeilen, dekkleed en vakantiespullen.
Kijk ook of de trailer van opzij gezien 'recht' is, zodat alle rollen dragen...
Mijn boot staat deze winter op de trailer in de winterstalling. Nu ben ik bij het afleveren vergeten om de spanning van de spanbanden te halen. Kan zoiets vervormingen veroorzaken?

Als de rollen van de trailer recht onder de dwars spanten zitten zal het meevallen. Omdat dit bij de standaard kanteltrailer niet goed uitkomt, plaatst men er vaak extra (opdraai-) steunen bij op het spant thv de mastvoet, en aan de achterkant juist achter de rollen, net iets naar binnen. Daar zit een langsversteviging die net niet lekker gepakt wordt door de rollen.
Je kunt de spanten opzoeken door op de buitenkant van de romp te kloppen. 

Vergeet ook niet de kiel te laten rusten op de trailer!
Mijn trailer is aan vervanging toe, de reparatiekosten zijn inmiddels te hoog geworden. De nieuwe Dino trailers zijn erg duur. Heeft iemand ervaring met een ander type trailer die ook goed geschikt is voor de Sailhorse, en gunstiger is in aanschaf?

Het hangt ervan af wat voor soort trailer je wilt. Een kanteltrailer zoals de DINO of andere merken zijn inderdaad nogal prijzig. Dat komt ook doordat de achterkant open is (dus geen dwarsbalk) om de kiel door te laten. Verder heeft de DINO een gedeelde as, waardoor de Sailhorse een stuk lager op de trailer kan liggen. Als je de trailer alleen gebruikt om op een gemakkelijke helling te boot te water te laten kun je ook een niet kantelbare kopen. Die zijn een stuk voordeliger. Dan is ook de keuze in het aantal merken groot. Een goeie gebruikte is moeilijk te vinden.
weet iemand wat voor lagers er in de wielen zitten van de trailer type BA 75 B??

Is het een originele Sailhorse trailer, dan heb je 90 procent kans dat DINO trailerbouw het weet.
Anders moet je ze demonteren. Op iedere lager staat een code, waarmee een lagerspecialist je ongetwijfeld kan helpen.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!