Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Aanschaf

Wij overwegen een sailhorse aan te schaffen. Het lijkt als of deze sailhorse iets dieper in het water ligt doordat er vocht in het schuim zit. Hoe is te zien aan de waterlijn van een Sailhorse of er een overmatige gewichtstoename is?
De zelflozers behoren ongeveer 3 tot 5 cm boven de water te zitten. Een andere indicatie is de onderrand van de spiegel. Als die meer dan 3 cm onderwater zit (met niemand aan boord, geen zware spullen in de bakskist en zonder BB-motor) dan zit er waarschijnlijk vocht in, of betreft het een een zwaar gebouwde Sailhorse. Overigens zit er bijSailhorses vanaf nummer 2350 geen schuim meer in de luchtkasten.
Hieronder een aantal zaken waar up op moet letten bij het kopen van een nieuwe Sailhorse:

- Bij de zeilnummers tot Nr 1000 letten op water in het schuim, rubber stootrand, kapotte kuip bodem en osmose (blaasjes in de gelcoat op het onderwater schip die je met je vinger kapot kunt drukken, en waarin vocht zit)
- Bij de boten van 1000 tot 2300 (alleen de bodem heeft dan nog schuim) kunnen deze problemen zich ook voordoen, maar in mindere mate. Met name vanaf 1700 kunnen zeer goede exemplaren voorkomen.
- Bij aanwezigheid van water in het schuim ligt de boot dieper in het water. Dit is te zien aan de zelflozers (moeten zo'n 2-5 cm boven water en de spiegel. Als die meer dan 3 cm onderwater zit (met niemand aan boord en zonder BB motor) dan zit er waarschijnlijk vocht in. Bij een Sailhorse op de kant is dit te zien aan de water lijn
- Sailhorses met zeilnummers 2340 - 2500 (gebouwd door Vlieger) zijn nagenoeg probleemloos en de nummers boven de 2500 (gebouwd door de Kloet) zijn ook erg goed. Deze boten hebben inspectie luikjes in de bodem (onder debuiskap).

- In en enkel geval komt een klemmende kiel voor. Als je een boot bekijkt altijd de kiel een keer naar beneden en naar boven draaien.
- Als je er een trailer bij zit dan is het van belang dat het een kantel trailer is, zodat je de boot van een helling of kade te water kan laten. Het is ook belangrijk dat de trailer RDW gekeurd is.  Tenzij het een stallingtrailer betreft....
- Tuigage bestaat uit grootzeil, genua en fok, en eventueel spinaker.
- Soms is het zeilnummer in het zeil niet het nummer van de boot. In deze gevallen betreft het een tweede hands zeil dat is overgenomen van een wedstrijdzeiler.
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!