Ben je gemeten - Wil je gemeten worden? Door: Henk van Dijk
Hoezo meten? Wil je deelnemen aan wedstrijden, dan is het noodzakelijk om een geldige meetbrief te hebben. Een Sailhorse met een meetbrief heeft meerwaarde, ook als je niet of nauwelijks wedstrijden zeilt. Het is ook fijn om gewoon te weten of het op je boot allemaal klopt, toch?
Clubweekend – Meetdag - Plannen In het weekend van 24, 25 en 26 mei wordt in Hellevoetsluis het Sailhorse Clubweekend georganiseerd. Dat is een goede gelegenheid om ook te meten!
Meld je nu, want we moeten dit plannen
Het formeel meten van een Sailhorse moet door een verbondsmeter worden gedaan en door de metingen te combineren op 1 dag op 1 plaats, hoeven we samen ook maar 1 keer de reiskosten van de meter te betalen.
Waarom Meten? Er kunnen verschillende redenen zijn om naar de meetdag te komen:
- U heeft een Sailhorse die nog nooit gemeten is
- U heeft een Sailhorse met meetbrief waaraan substantiële veranderingen zijn aangebracht, op basis waarvan de boot in zijn geheel of een onderdeel ervan moet worden hermeten. Bijv.: Je hebt je kiel of roer vervangen of aangepast.
- U wilt gewoon eens zien hoe dat meten gaat.
Hoe gaat dat meten? De Verbondsmeter doet de metingen. De boot wordt ter meting aan hem aangeboden en dat bereiden we als volgt voor:
- De romp is, zoals dat heet, in droge toestand en is leeg. Dat betekent dat er geen water in de dubbele bodem zit en dat alleen lijnen, elastieken, blokken, klemmen en dergelijke die vast aan de romp zitten, erin mogen blijven. Alle overige losse zaken, landvasten, het anker, enzovoort moeten uit de boot worden gehaald.
- De romp wordt gewogen inclusief de kiel.
- De mast, giek, spiboom het roer worden los van de romp gemeten. Dat betekent dat je de mast volledig moet loskoppelen van de romp. Het roer wordt separaat gewogen.
- Alle delen dienen te voldoen aan het gestelde in de klassenvoorschriften of ISCA-Rules. Er wordt gemeten en gewogen.
Goedgekeurd of? Bij de meting komt direct vast te staan of er wordt voldaan aan de ISCA-rules. In geval er een kleine afwijking wordt gevonden, die u ter plekke kunt oplossen, dan krijgt u daarvoor de gelegenheid.
Voorbeelden uit de praktijk:
- De zwarte banden zijn niet geschilderd, maar met tape aangebracht.
- Een beslag op de mast zit net buiten de toleranties.
Meetkosten De Verbondsmeter berekent per boot een tarief en mag daarnaast ook zijn reiskosten declareren. Het is daarom interessant om gezamenlijk te meten, want dan kun je in elk geval de reiskosten van de Verbondsmeter samen delen.
Datum en Plaats We organiseren de meetdag op vrijdag 24 mei 2024 bij de WSV Hellevoetsluis. De deelnemers worden na het aanmelden verder geïnformeerd over toegang en andere praktische zaken.
Aanmelden voor meting Je kunt je aanmelden bij ondergetekende, bij voorkeur per mail. Je ontvangt dan van mij de planning (tijden), de toegangsregeling tot WSV Hellevoetsluis, een kleine vragenlijst en je hebt natuurlijk ook zelf de gelegenheid om nog vragen te stellen of te overleggen.
Henk van Dijk
0622567538
[email protected]
|
|