Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Innovatief roer voor de Sailhorse

6 april 2024 11:00

HT

--

                                       0.JPG

Innovatief roer voor Sailhorse

Door: Hein Tunnissen

Toen ik met Oudjaar 2022 onze schuur een beetje opruimde, ontdekte ik dat ik een aardige verzameling roeren heb. Dat museum is spontaan ontstaan, er was geen kwade opzet! Om te beginnen een typisch roer van mijn zeilsloep, ooit van de Statendam gevallen. Dan een reserveroer van een éénmanszwaardboot, zo gruwelijk zenuwachtig dat er nauwelijks mee te zeilen viel. Dat roer had aan één vingertop genoeg om te reageren.

Trailertje aan een Belg verkocht en die had aan één roer voldoende zei hij. Boot kreeg hij er gratis bij! Vervolgens gek genoeg ook het roer van zijn opvolger, een tweemanszwaardboot, waarin ik mijn kinderen wilde leren zeilen, maar de praktijk was dat zij hun huiswerk maakten en pap en mam ondertussen over de plas stoven!
Toen kwam de Sailhorse. Eén van de pluspunten van onze schuit was het roer, dat is gemaakt van een oer-Hollands kwaliteitsproduct, namelijk Bruynzeel watervast Hechthout®. Dunne lagen hardhout op elkaar gelijmd waarbij de nerf steeds anders loopt, zodat het uiteindelijke resultaat super vormvast is. Een tweede Sailhorse die ik kocht, we noemden hem ‘de sloper’, had ook een roer maar dan uit het Ruhrgebied; van Stahl! Niet te tillen zo zwaar en zo pokdalig als een oude vissersschuit. Ik gebruik m meestal op de BBQ om de pannen op te zetten zodat alles lekker warm blijft. Een soort rechaud dus.

Afbeelding1.jpg

Waddentocht
In 2022 echter, gingen wij mee met de Waddentocht van Ton Bouchier. Misschien hoorde u al eerder over dit fenomeen.

Afbeelding2.jpg      

Wat u niet hoorde was de verschrikkelijke screening die aan deelname voorafgaat. Bij mij ging het meteen over het roer. Grote kans dat dit zou afbreken of dat de hele roerkop in tweeën zou scheuren. Aangezien ik een rotsvast vertrouwen in Bruynzeel Hechthout® heb, gaf ik mij niet één, twee, drie gewonnen. Ik liet zelfs mijn zoon een filmpje maken terwijl ik op het roerblad stond te springen en te veren. Ton stuurde mij namelijk bij wijze van uitdaging een filmpje waarop hij dat deed. Kijk eens hoe sterk mijn roer is!

Lang verhaal kort: Ton heeft een klein zwart roerbedrijfje met één werknemer die roeren van carbon maakt. Ik liet me bepraten, want ik vind Ton een hele aardige kerel die het liefste iedereen in een fijne en goede Sailhorse ziet. Omdat hij ook wel weet dat dit een utopie is, begint hij met details.

Het roer dus.

Om zijn waar nog verder aan te prijzen vertelde hij me dat bij aan de grond lopen, zijn roer niet zou breken, maar dat dan wel de hele spiegel eruit zou breken. Prima optie voor een Waddentocht, vond ik meteen!

Nu, een jaar verder, moet ik zeggen dat dit het beste roer is dat ik ooit heb gehad. Het is licht, spiegelglad, ijzersterk en het roert gewoon voortreffelijk. Want het is in balans. De fabricage van het stuurding is begrijpelijkerwijs bedrijfsgeheim, maar aangezien ik in de fabriekshal (grote schuur in Beerta, Gr) ben geweest en daar met de dienstdoende werknemer heb gesproken, weet ik toch in grote lijnen hoe het roer is opgebouwd. De vorm ontstaat door kleine blokjes balsahout te rangschikken, waarover carbon wordt gelamineerd. Op drie plaatsen worden blokjes tufnol ingepast die niet rotten. Daar worden dan weer gaatjes door geboord, die precies overeenstemmen met de gaatjes in uw standaard RVS-roerkop van uw Sailhorse. Het is de bedoeling dat er geen enkele speling is, en ook het systeem waarmee het roerblad kan worden opgetrokken vervalt. Nu begrijpt u waarom een navigatiefoutje van uw kant tot een uitgebroken spiegel leidt.

 

Afbeelding3.jpg

Certificaat
Toen ik in Beerta was, was directeur T.B. nota bene op vakantie! Een gespecificeerde nota heb ik dan ook nooit gezien, laat staan een certificaat van echtheid of een door B. ondertekende garantieverklaring. Neemt niet weg dat je voor een zeer schappelijke prijs een prachtig roer in de wacht sleept. Wedstrijdzeilers hebben (mits voldoende pecunia) vaak een carbon roer uit één stuk waarvoor zij het dubbele neertellen. Terwijl het niet half zo mooi is!

Bootschappen:
Carbon roer voor Sailhorse (levertijd!)
Contactpersoon: Ton Bouchier
Prijs n.o.t.k. (€ 500,+) 
Vraag in de fabriek (achterom svp) naar Wouter.

Noot van de redactie:

Voor wedstrijdzeilers is het van belang dat een nieuw roerblad voldoet aan de klassenvoorschriften.

Afbeelding4.jpg

Overigens is het voor niet-wedstrijdzeilers ook wel handig om binnen de vormen en maten van de Sailhorse-klasse te blijven; ze zijn er niet voor niets.

In de klassenvoorschriften staan de belangrijkste dimensies onder punt E.

 

De klassenvoorschriften vindt je via: https://www.watersportverbond.nl/media/e4rbntuo/cr-sailhorse-2022.pdf

Afbeelding5.jpg

Bron: HT
Delen

Lees meer over:
#Onderhoud #Sailhorse

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!