De Rolfok blijft ons bezighouden
Met de rolfok test uit 2007
Door: Henk van Dijk
Ik krijg nog wel eens vragen over de rolfok en er komen ook regelmatig bijzondere varianten van de rolfok voorbij. Vooral met die varianten op beeld voor me, krab ik nog wel eens op mijn hoofd. “Hoe verzin je het?” Ik benader dat respectvol en toch, hoe dan?
Om het verhaal niet te lang te maken ga ik niet in op al die bijzondere uitvindingen. In veel gevallen zijn ze te groot, te zwaar en houden ze het maar één of twee seizoenen uit. In net zoveel gevallen is het te licht gemaakt en werkt het niet.
Mijn advies is dan ook om er een ‘nobrainer’ van te maken. Hoe leuk ook om te bedenken, hoe leuk ook om te doen, hoe goedkoop ook om aan te schaffen, je moet er niet meer over nadenken en een oud advies volgen. Ik presenteer opnieuw, uit de HorseVoer 2007-1 “De rolfokinstallatie op de Sailhorse”, destijds getest door Anno van de Heide.
Lees het rustig door. Na dit artikel sluit ik dit Horsevoerbericht nog af met…
Onder-of bovendeks?
Bij open boten zoals Spanker, Randmeer, Pampus en Valk wordt het rolfoksysteem meestal onderdeks gemonteerd. Bij de Sailhorse is dit helaas niet mogelijk vanwege gebrek aan ruimte in de steven. Het aangrijpingspunt van de genua zit te dicht bij de steven. De maat van achterkant spiegel tot aangrijpingspunt genua is een vast gegeven, waar niet vanaf geweken mag worden volgens de klassenvoorschriften. Dus blijft plaatsing bovendeks over.
Principe bediening
In principe zijn er twee mogelijkheden.
1. Een systeem waarbij door het aantrekken van een enkele lijn, de genua oprolt. Bij het aantrekken van de genuaschoot rolt de genua uit en de lijn rolt zich op een trommel, die zich tussen voordek en de halshoek van de genua bevindt. De trommel draait of linksom of rechtsom.
2. Een systeem waarbij een oneindige lijn wordt gebruikt. Men trekt aan een lijn, waarvan begin en eind aan elkaar zijn bevestigd, de genua rolt op. Als de genuaschoot aangetrokken wordt, rolt de genua uit. De lijn loopt dan niet mee. De genua kan zowel linksom of rechtsom draaien.
Cruciaal is de afstand tussen het aangrijpingspunt van de genua op de steven en de schijf boven in de mast waar de genuaval overheen loopt. Hier komt immers zowel de trommel (beneden}, de genua, als een wartel (boven) tussen. Past dit niet, dan moet of de mast meer achterover gevaren worden, of het voorlijk van de genua ingekort worden.
|