Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Boeie

1 september 2023 21:30

RD

--

 

0.JPG

Boeie!

Dit bericht gaat niet over onze enthousiaste leden die het Rhederlaag onveilig maken met hun Sailhorse genaamd  “Boeie”. En nee, we gaan het ook niet hebben over een zekere Frank die de nederpop teisterde met lispelende verhalen over zwart/wit en Kronenburg Park. En NEE!!!! Het gaat vooral niet over desinteresse in de wedstrijdregels! In deze bijdrage willen we het kort hebben over de voorrangsregels bij wedstrijdzeilen. En in het bijzonder hoe het werkt bij de boeien.

Het regelboekje

De regels zijn opgenomen in het boekje “Regels voor wedstrijdzeilen 2021-2024”. Die heb jij als wedstrijdzeiler uiteraard in je bezit. We zullen dan ook niet de inhoud van het boekje uitvoerig citeren. Ook gaan we het wiel niet uitvinden, er zijn legio kenners te vinden die er veel meer verstand van hebben dan ondergetekende. Het doel wat beoogd wordt, is een link leggen tussen de praktijk bij veel voorkomende situaties en de theorie uit het regelboekje. Waar we het over een regel hebben, vind je tussen haakjes waar je de officiële tekst in het regelboekje kunt vinden. Als je deelneemt aan een zeilwedstrijd, aanvaard je de regels zoals vastgelegd in het regelboekje (regel 4).

Boeie

We gaan het hebben over de bovenboei (bovenwinds merkteken). De opdracht om de baan juist te zeilen is: Rond de boei aan de voorgeschreven zijde (regel 18). Die opgave is nog vrij eenvoudig uit te voeren, al vergist men zich nog wel eens in de kant waar men de boei moet ronden. Of een zeiler wil zo weinig mogelijk meters zeilen en vaart de boei omver (regel 31, regel 44.1). Maar nu komt het gedoe; er willen meer boten, precies gelijk met jou om die %&^%%#!@ boei heen! En ze willen allemaal éérder dan jou om de boei!

De regels zijn duidelijk en simpel, zou je zeggen, en toch is er nog regelmatig onduidelijkheid. We hopen met dit schrijven de onduidelijkheid wat weg te nemen. We maken gebruik van wat screenshots van een werk  van Henk Plaatje. Bekijk ook de online versie :https://www.youtube.com/watch?v=Ywko74MWXn8

De zone

Allereerst de welbekende “zone”. De zone is een fictieve cirkel om een boei. De straal van de cirkel bedraagt drie scheepslengte vanaf de boei. (definities blz 27).
De zone is belangrijk bij een aantal regels bij de boei. Hieraan is een heel hoofdstuk in het regelboek gewijd (Hoofstuk C)

1.JPG

Merktekenruimte

Merktekenruimte is van toepassing wanneer 2 boten een zelfde merkteken aan dezelfde kant moeten houden en tenminste één ervan in de zone is (definities blz 27 en regel 18.1). Bij overlap moet de buitenste boot de binnenliggende boot (t.o.v. het merkteken) ruimte geven (regel 18.2(a)). Die overlap moet bestaan op het moment van het binnenvaren van de zone (regel 18.1).

2.JPG

Als er geen overlap is, moet de achterliggende boot merktekenruimte geven Regel 18.2(b). Hier zien we het regelmatig misgaan, je vaart achter een boot de zone binnen, krijgt opeens meer snelheid en je zit zomaar aan de binnenkant. Je mag niét merktekenruimte opeisen als de overlap binnen de zone tot stand is gebracht (regel a8.2(c)). Wat zou je kunnen doen om een overtreding van de regels (en een 2-rondenstraf (regel 44.1), of een DSQ in de protestkamer) te voorkomen?
Rem af zodat je de overlap verbreekt.

Als dit niet lukt val af en maak een rondje om jezelf vrij te varen en rond de boei alsnog. De beste oplossing; voorkom dat de situatie ontstaat! Kies als achterliggende boot je koers wat meer aan de buitenkant van het voorliggende schip. Hiermee voorkom je het overtreden van een regel. En heb je overigens meer kans op een goede boeironding! De binnenliggende boot mag best wat ruimte pakken om in een mooie boog de boei te ronden, maar hij mag niet overdrijven. Helaas is de ruimte die je mag vragen voor een boeironding niet vastgelegd.

Merktenruimte niet van toepassing

Waar omschreven wordt wanneer een regel van toepassing is, zijn er ook uitzonderingen. Eén van de belangrijkste uitzonderingen voor regel 18 is, wanneer boten over verschillende boeg opkruisend de zone binnenvaren. (regel 18.1(a)). Dit komt natuurlijk veel voor, dat boten zowel over stuurboord als bakboord de zone binnenvaren. Als regel 18 niet van toepassing is, welke dan wel? Tja eigenlijk heel simpel.We hebben te maken met een bakboord/stuurboord situatie. Dus vallen we terug op deze voorrangsregel (art 10).

 

 3.JPG

Overstag bij de boei

Ook niet moeilijk toch? Maar ja zal je net zien, je hebt de boei overvaren en zeilt niet hoog aan de wind naar de boei over bakboord. Een andere boot komt over stuurboord aan en moet jou voorrang verlenen. Niks aan de hand tot nu toe. Nu besluit de stuurboord boot jou voorrang te geven niet door af te vallen en achterlangs te varen, maar lijwaarts van jou overstag te gaan. Uiteraard mag hij jou daar niet bij hinderen (regel 13). Er onstaat een overlap en de boot die overstag gegaan is wordt binnenliggende boot.

4.JPG

Is merktekenruimte van toepassing? Nee! (art 18.1(b)) Als merktekenruimte niet van toepassing is, wie heeft er dan nu voorrang? De binnenliggende boot vaart lijwaarts van de buitenliggende boot, die over bakboord de zone binnen voer. Hier is dus een loef/lij situatie ontstaan, waarbij de boot die over bakboord de zone binnenvoer, voorang had op de op stuurboord aanstormende boot, opeens loefwaartse boot is, en voorrang moet verlenen (regel 11). Mag de lijwaartse boot loeven om de boei te halen?

Jazeker mag dat, echter hij mag niet niet boven zijn juiste koers (definities blz. 21) varen (regel 17). De loefwaartse boot moet ruimte geven. Mag de boot met voorrang een opschieter maken om de boei te bezeilen? Dat is dan namelijk zijn juiste koers…. Nee, dat mag niet! Ook hier is in artikel 18 rekening mee gehouden, hij mag de boot die over bakboord de zone binnen gevaren is niet verplichten om hoger dan aan de wind te varen (regel 18.3). Dus, als je over bakboord de bovenboei nadert, zorg dan dat je koers aan de wind is. Als je ziet dat je de boei overvaren hebt, val dan tijdig wat af zodat je de boei aan de wind nadert. Hiermnee geef je de over stuurboord naderende boten geen kans op een binnendoortje!

 

We hopen hiermee wat inzicht te hebben gegeven in de toepassing van de regels bij de bovenboei. Houd bij alle situaties regels 2,3,4 en 14 en 15 in acht!

 

Bron: RD
Delen

Lees meer over:
#Sailhorse #wedstrijdzeilen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!