Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Verslag ONK Heeg

29 september 2023 20:00

N.L.

Verslag ONK Sailhorse

Het weekend van het ONK Sailhorse zeilen was voor mij de eerste keer echt wedstrijdzeilen. We zijn uiteindelijk als 10e van de 14 geëindigd. Helaas telde het niet als officieel NK, toch we hebben we weer een leuke en leerzame tijd gehad. Hieronder volgt mijn verslag van dit weekend.

Vertrek op vrijdag 8 september

Nadat ik snel uit school was teruggefietst, hebben we de laatste kampeer en zeilspullen in de auto gegooid. Daarna hebben we nog even snel geluncht voordat we vertrokken naar Friesland. In de auto heb ik de wedstrijdbaan en –regels nog bestudeerd (en m’n vader overhoord).
Naast de eerste keer wedstrijdzeilen was dit ook voor mij de eerste keer in Friesland.

Toen we eenmaal aangekomen waren hebben we eerst de tent opgezet. Het was al rond etenstijd dus zijn we met Bas en Rob bij een restaurantje gaan eten voordat we de boot in het water hebben gelaten. Tegen de tijd dat we klaar waren was het al donker. David kon door het lawaai niet zo goed slapen dus hij heeft ergens halverwege oordoppen ingedaan. Ik daarentegen heb heerlijk geslapen, deze keer op ons eigen matje.

Eerste wedstrijden, zaterdag 9 september

S ’ochtends was ik al vroeg wakker. Het was de eerste dag dat we echt gingen zeilen. Het plan was om die dag 4 wedstrijden te zeilen, dat is uiteindelijk niet gelukt. Er was heel weinig wind en daarom was er een uur uitstel van de wedstrijd.

Na nog wat extra te ontbijten zijn we toch maar langzaam de boot klaar gaan maken. In tegenstelling tot de andere deelnemers hebben wij geen spinaker (nee, nog steeds niet), ook hadden we als een van de weinigen geen genua. Daardoor waren we een beetje in het nadeel. Toen we voor het eerst het Heegermeer op voeren bleek het meer heel ruim en het duurde dan ook even om bij de baan te komen. Niet al te lang daarna begonnen de zeilers van de Spanker klasse met hun baan. Daarna waren de zeilers van de Efsix klasse aan de beurt en vervolgens gingen de Sailhorses van start. Onze eerste wedstrijd werden we laatste, dat was een beetje ontmoedigend.

Gelukkig kwam Bas even aan boord om naar onze trim te kijken. De volgende twee wedstrijden gingen al een stuk beter, beide keren zijn we 11e geworden.
Het was heel warm op het meer, we hebben daarom ook nog eventjes tussen de wedstrijden door gezwommen. Na de 3e wedstrijd kwamen we als een van de laatsten terug in de haven. We moesten toen helemaal achter in de haven een plekje zoeken, omdat onze plekken van de dag ervoor al bezet waren door de Efsix zeilers. ‘s Avonds hadden we met zijn allen een barbecue en we zijn daarna nog even het dorpje Heeg ingelopen voor een heerlijk ijsje.

Laatste dag, zondag 10 september
Zondag was er al wat meer wind en daarom geen uitstel. We waren een beetje te relaxed aan het ontbijten en we moesten nog opschieten om bij de baan te komen ook. We waren op tijd om de spankers weer te zien vertrekken. De eerste wedstrijd hadden we een heel mooi kruisrak en toen zijn we 4e geworden. Daarna werden we nog 2 keer 9e. Aangezien de slechtste score niet meetelde, de eerste wedstrijd van zaterdag voor ons, eindigden we als 10e. Doel behaald! Mijn doel voor dit weekend was om in de top 10 te eindigen en dat van David was niet laatste te worden. Hij zei nog dat mijn doel onmogelijk te bereiken leek. Dat bleek dus toch niet zo te zijn.

Terugzeilend naar de haven hebben we weer gezwommen. We waren ook zeker niet de enigen, want we hebben zelfs nog drenkeling Kees van de Akka meegenomen (omdat zijn stuurman hem in het water achter had gelaten).

Na het aftuigen van de boot zijn we snel naar het clubhuis gelopen, waar op dat moment de prijsuitreiking bezig was. Nogmaals gefeliciteerd Bertrand en Monique met de eerste plek. Ook de rest van de deelnemers bedankt en ik hoop iedereen weer op het water tegen te komen.

Noor Leijerzapf, debutant Sailhorse zeilster
PS. Shout out to Krass, because I promised...

De trotse bemanning van D’n Vliegende Brabander, de Nederlands Kampioenen Sailhorse 2023, Monique en Bertrand van Dijk

Bron: N.L.
Delen

Lees meer over:
#Sailhorse #wedstrijdzeilen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!