Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Verslag Sneekweek 2 van 3

18 november 2023 9:30

RD

We kijken terug op een prachtig zeilseizoen. Tijdens de Sneekweek mochten we maar liefst drie debutanten verwelkomen! In dit horsevoerbericht leest u de belevenissen van twee van hen.

Debuut tijdens de Sneekweek: Onze Ontdekkingsreis met de Nautidocs

Door Maarten Homburg en Marijke Olthof

Wij zijn Maarten Homburg en Marijke Olthof, twee enthousiaste zeilers uit Groningen met een zeilachtergrond in onder andere de Valk en kajuitzeiljachten. Ons avontuur begon een jaar geleden toen we tijdens de vorige Sneekweek ons hart verloren aan de Sailhorse. Nog tijdens die week zijn we op zoek gegaan naar een boot en al snel konden we Sailhorse 2512 aan onze vloot toe voegen. Als watersportende huisartsen gaven we de boot de naam NAUTIDOCS. Het doel voor dit jaar werd gelijk op de kalender gezet: Sneekweek 2023!

Met een gezin met zeven kinderen en daarnaast onder andere ons zelfbouwproject van een ClassGlobe 5.80, waarmee we volgend ja

ar de zee op willen, hadden we het afgelopen jaar niet zoveel gelegenheid om met de Nautidocs te varen als we hadden gewild. Desondanks waren we vastbesloten om deel te nemen aan de legendarische Sneekweek.

De Sneekweek begon dan ook met slechts enkele uren ervaring op de Nautidocs. Onze zeilervaringen stelden ons hierin wel gerust: we kunnen zeilen en we zijn snelle leerlingen. We moesten alleen de Sailhorse onder de knie zien te krijgen. We hebben het geluk gehad om ter voorbereiding een ochtend met Ton Bouchier te varen op de Nautidocs en zo de fijne kneepjes van onze boot te leren kennen. Voor ons is 'leren door te doen' altijd een succesformule geweest en we waren ervan overtuigd dat dit geen uitzondering zou zijn. De Sneekweek was dan ook bij uitstek de gelegenheid om in korte tijd onze boot beter te leren kennen en om wedstrijdervaring op te doen. Ons belangrijkste doel hierbij was het uitvaren van de wedstrijden en zo mogelijk aansluiting vinden bij het veld.

We werden enthousiast verwelkomd in de Sailhorse-familie en we hadden het voorrecht om gelijk mee te mogen met de vlootschouw. Hier voelden we meteen de hechte gemeenschap en de positieve sfeer. Iedereen was bereid om te helpen en om tips te geven. De derde wedstrijd hebben we bewust overgeslagen vanwege de uitdagende weersomstandigheden: windkracht vijf met vooral harde windvlagen. Veel boten kwamen helaas terug met schade: gebroken mast, mast overboord, gescheurde zeilen, giek kapot.

Het was hartverwarmend om te zien hoe iedereen elkaar steunde en elkaar hielp de beschadigde boten te repareren. De saamhorigheid binnen de groep was indrukwekkend en de volgende dag kon bijna iedereen alsnog van start.

Onze Sailhorse-ervaring tijdens de Sneekweek was een aaneenschakeling van hoogtepunten. Van het voor het eerst zelfstandig zeilen met de spinaker en de trapeze tot het trotseren van onbekende weersomstandigheden. De Nautidocs presteerde hierbij boven verwachting. Onze doelen werden dan ook overtroffen: We voeren niet alleen onze eerste Sailhorse wedstrijden ooit uit, we versterkten ook onze positie in het veld en wonnen meerdere onderlinge duels op de finishlijn. Wauw, wat voelde dat goed!

Deze week was dan ook doordrenkt met leermomenten. Van het leren begrijpen van de boot, het gevoel van eenheid met de boot tot de eerste stappen met de zeiltrim. Vol energie kijken we dan ook uit naar de toekomst. We hebben ons oog gericht op meer wedstrijden, te beginnen bij ons vertrouwde Paterswoldsemeer. Onze plannen om de Nautidocs te upgraden en aan te passen aan onze wensen, staan tevens in de startblokken.

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie enthousiasme en betrokkenheid, we hopen jullie snel weer te zien!

Maarten Homburg & Marijke Olthof

Sneekweekverslag van de Bont &Blauw:

Afgelopen week deden Martijn Loenen en ik mee met de Sneekweek. Wat een belevenis. Zeilen, kamperen en gezelligheid (bierzuipen). Was goed te doen!  De Sneekweek in een notendop voor team Bont en Blauw:

Dag 1: vlootschouw

Dag 2: finishboei gemist, laatste plaats

Dag 3: Genua omlaag, niet gefinished

Dag 4: te veel wind, niet gezeild

Dag 5: gestart, bft 6, vlagen tot 8, van water gehaald

Dag 6: alle boeien gehaald, als laatste gefinished

Dag 7: als 10 gefinished van de 16. bft 2-3, ego weer hersteld

Uiteindelijk hebben we een 16 plek behaald van de 19. Ons doel was meebeleven en niet laatste worden, dus dat is gelukt. Nu hebben we de beginnersfouten er uit dus kan het alleen maar beter gaan. Het was een topweek. Alleen zeilen, kamperen en gezelligheid. Geen andere gedachten. Daar was geen plek voor.

Op dinsdagavond kwam Bastiaan langs, die kon gelijk mee met de jongelui Sneek in, stappen. De volgende dag kon hij mooi in de trapeze uithangen en wij in de boot zitten. 's Avonds weer mee stappen in Sneek.

Donderdag hebben we eigenlijk het lekkerst gezeild, Bastiaan ook weer mee, iets vermoeider nu...,

We snapten de wedstrijdbanen, de wind was goed te doen, dus konden we ook eens anderen inhalen. We werden 10 van de 16. Verder dus lekker gekampeerd. Het was allang een wens van mij eens mee te doen, dus supergaaf dat Martijn en ik dit samen konden doen. Volgend jaar doen we de Sneekweek weer mee. Alleen ga ik niet meer zeilen bij meer dan bft 6. Wat ging dat hard. Met vlagen tot 8. Die boot vloog over het water en je zag niks meer door alle water dat je over je heen kreeg. ik ben blij dat wij alles heel gehouden hebben. Er is behoorlijk schade gevaren en we zagen er zo 4-5 omslaan. Deden wij het toch netjes met mijn behoudende stuurmanskunsten. Ik vond het soms echt doodeng. Hart in de keel.  Maar goed, is goed gekomen.

Annemieke Berg van Saparoea

Bron: Div
Delen

Lees meer over:
#Sailhorse #wedstrijdzeilen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!