Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Sailhorse omkeren, zó gedaan!

15 april 2022 21:30


--

001.JPG

Sailhorse omkeren, zó gedaan!

Een boot omdraaien, is een lastige klus. Op YouTube zijn wel filmpjes te vinden die laten zien dat het mogelijk is een boot te keren, maar of met die kennis daarna het keren inderdaad zoveel eenvoudiger is, staat nog te bezien. Een schipper leerde mij dat je nooit als een dolle aan trossen moet trekken, maar dat je wind, stroming of de massa van het schip het werk moet laten doen. Bij het keren van een boot gaat het om de massa. Dat is wat je hebt. En omdat de Sailhorse een fijne zeilboot is, is er nog een tweede pluspunt: de balans. Met behulp van die ‘twee knechten’ kun je de boot draaien.
Wat je verder nodig hebt is een kettingtakel (of een talie) en een sjorband van ca 4 meter lengte.

Het allersterkste punt van een schip is de mastkoker, vlakbij het dek. Dat is niet voor niks de plaats om de sleeptros te bevestigen; die kikker op het voordek wordt er geheid uitgerukt als de sleepboot wegvaart. Een ander voordeel bij slepen is dat die mastkoker juist voor het balanspunt van de boot ligt, namelijk daar waar de kiel zit, in ons geval de lege schacht. Gelet op de positie van de diepstekende kiel van een Sailhorse is dat aan de achterkant van de schacht. Die schacht is in de ranking van sterke plaatsen een goede nummer twee.
Het omkeren van de boot is sowieso een probleem omdat die kiel eraf moet. Daar is geen ontkomen aan. Handige Henkie laat de kiel op de kade staan als de botenlift in de jachthaven de boot optilt. Ik heb thuis in mijn schuur een soort smeerput waar ik de kiel met behulp van een takel in kan laten zakken. Maar niet iedereen zal zo'n ding hebben, denk ik. Kortom, enige vindingrijkheid in combinatie met de eigen situatie is een must.

Om de boot van de trailer te krijgen, maakte ik gebruik van een truc van Tjep van Roon. Twee stalen metselschragen en daarop een stevig tafelblad, waarop ik de achterkant van de boot legde. Met behulp van de takel trok ik de steven omhoog totdat de trailer vrij was. Veel kracht vraagt dat niet.

Zonder kiel en zonder tuigage weegt die romp eigenlijk helemaal niet zoveel. Het is vooral een ontzettend onhandelbaar ding. Te groot, te breed, geen bruikbare handgrepen. Met mijn kettingtakel kan ik 500 kg tillen en dat is ruwweg het dubbele van wat het hele bootje weegt. En een stevige sjorband maakt zich niet eens druk om 5.000 kg, dus ook dat is geen punt van zorg. De eerste stap om de boot te draaien is de sjorband door de schacht proppen.

1.jpg

Duw de twee losse einden met een dun latje van binnen naar buiten totdat in de boot een kleine lus overblijft. Steek daar een flinke klos hout door. Ik had nog een kort balkje van 50x12x4 cm en dat bleek prima te voldoen. Houd het blok in het midden van de lus en laat een helper de losse einden doorhalen tot het blok min of meer vast op de kielschacht zit.

Leg in de twee losse einden een of andere wurgende zeilknoop en steek daar een stuk bezemsteel tussen zodat de boel nog ooit los kan komen.

2.jpg 3.jpg 4.jpg

Zorg dat de knoop ongeveer ter hoogte van de kim komt. De benodigde hoogte is nu de breedte van de boot plus de lengte van de aangehaalde takel. Haak de takel aan de lus en begin te trekken. In no time maakt de boot meer slagzij dan u ooit op het water hoopt mee te maken. Nu is er een belangrijk ding om te weten: het risico van een ongelukje is nul! De boot hangt op zijn gemakje aan de strop en dat blijft zo tot de boot rechtop staat.

5.jpg
Wij gebruikten 4 fenders onder het boord. Ze worden inderdaad nogal plat, maar daar kunnen ze tegen. In de sluis krijgen ze het nog wel ruiger voor hun kiezen. Door rustig door te hijsen bereikt de boot een kantelpunt. Nu komt de helper weer in actie. Door in beetje ‘in de trapeze’ te gaan hangen draait de boot dóór als u de talie laat vieren.
6.jpg 7.jpg
8.jpg

Over het dode  punt heen, controleert de helper of de boot netjes op de fenders blijft liggen. Tegen de tijd dat de boot ruim driekwart van zijn draaicirkel heeft afgelegd, tilt de helper het boord dat nog op de grond ligt, op. Tot ieders verbazing draait de boot soepel naar horizontaal ondersteboven.

Mogelijk duikt de steven wat, mogelijk de veert de kont wat op. Dat is een beetje afhankelijk van de plaats waarop de sjorband door de schacht gaat. Een echt punt van aandacht is het niet omdat de boot als een acrobaat aan het plafond hangt en je hem gemakkelijk kunt duwen of sturen.

Wij manoeuvreerden het achterdek op de tafel van Tjep (2 fenders er onder) en onder het voordek plaatsten we een zaagbankje dat met behulp van wat houten balkjes de juiste hoogte kreeg. Ook hier twee fenders als uiting van goede zorg. De buiskap hangt met circa 50 centimeter vrijelijk boven de grond

9.jpg

De hele operatie vergde een klein half uur, inclusief de tijd die nodig was om foto's te maken. De belangrijkste conclusie is dat het draaien nauwelijks spierkracht vergt en dat het hele proces beheerst en zonder risico verloopt. De grote winst schuilt in het feit dat er niets versteld hoeft te worden. De beginpositie is meteen eindpositie. Het werk wordt gedaan door de massa van het schip en zijn balans.
De sjorband lieten wij nadien met een tikje spanning zitten om het middenschip te ondersteunen

10.jpg

Twee uur later sprong ik, zo blauw als een smurf, van de boot. Helemaal geschuurd.

Hein Tunnissen

002.jpg  003.jpg

Delen

Lees meer over:
#Onderhoud #Sailhorse

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!