Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

SAILHORSE ROMPSWAPPEN, Ik zeg, ”Doen!” 😊

20 januari 2023 19:00

HvD

--

0.JPG

SAILHORSE ROMPSWAPPEN, Ik zeg, ”Doen!” 😊

In HV 1 – 2012 werd het rompswappen (wisselen van romp) voor het eerst beschreven. Dit is een geactualiseerde bewerking van het artikel van 10 jaar geleden.

Hoe hoog legt u de lat?
Er is altijd een gezonde spanning tussen onze wensen en wat we daaraan kunnen en willen besteden. Sailhorse heeft een nieuw type G en natuurlijk zouden we die allemaal graag hebben, maar ja…… dan komen er andere afwegingen.

1.jpg

 

2.jpg
3.jpg

Als je romp water in het schuim heeft en er bovendien zo uitziet; lees dan verder…

Bij Sailhorse kunnen we de lat zo hoog leggen als we zelf willen en ik ga u proberen uit te leggen hoe dat werkt. Dat doe ik aan de hand van twee voorbeeld situaties.

De nieuwe Sailhorse standaard, zeilklaar met grootzeil en fok (zonder trailer) kost ongeveer € 19.000,=. Daar komt in wedstrijduitvoering natuurlijk nog het een en ander bij. Ondanks het feit dat dit in de markt van de open 6 m. kielboten een zeer concurrerende prijs is voor dit topproduct, blijft het in absolute zin natuurlijk een heel bedrag.

Alleen de nieuwe romp is bestelbaar vanaf € 9.000,=; er is een meerprijs voor de verschillende kleuren (max € 400,=) en voor de gaten (kielgat en loosopeningen).

De voorbeelden
We kennen twee manieren van rompswap, de enkele rompswap en de dubbele rompswap. Om de schets en de uitvoering te begrijpen geef ik u eerst wat informatie:
De rompen met nummer 2349 en hoger zijn hol, hebben geen schuim in de romp en geen dikke rubberrand.
Bijna al het beslag van oudere Sailhorses <2348, zoals mast, roer, hiel, spindel, past op alle rompen, zeer oud of zeer nieuw.
Onderstaande bedragen zijn persoonlijke inschattingen van ondergetekende die in de praktijk iets kunnen afwijken, maar geven een eerste gevoel op de mogelijkheden.

1. Enkele rompswap situatieschets
Een eigenaar (A) van een -holle- romp met nummer tussen 2350 en 2599 wil graag een nieuwe romp. Hij monteert zijn beslag van de oude romp op de nieuwe en biedt zijn romp te koop aan. De eigenaar (B) van een schuimromp (lager dan 2348) heeft bijvoorbeeld water in het schuim, en of delaminatie van de vloer, en of een rubberrand die er niet uit ziet, enzovoort. Hij zou eigenlijk graag een romp zonder schuim hebben, zodat hij meer kan zeilen dan klussen.

2. Dubbele rompswap situatieschets
Een eigenaar (A) van een -holle- romp met nummer tussen 2350 en 2599 wil graag een nieuwe romp. Hij monteert zijn beslag van de oude romp op de nieuwe en biedt zijn romp te koop aan. De eigenaar (B) van een schuimromp (lager dan 2348) heeft een hele goede schuim Sailhorse, maar wil toch eigenlijk graag naar een nieuwer type romp. Een derde eigenaar (C) van een zeer slechte Sailhorse, met bijvoorbeeld zeer veel water in het schuim, en of delaminatie van de vloer, en of een rubberrand die er niet uit ziet, enzovoort, ziet af van het klussen en wil een betere Sailhorse. Hij heeft vastgesteld dat klussen aan deze boot gewoon geen zin heeft.

1. Enkel rompswap uitvoering
·      Eigenaar A koopt voor € 9.000,= een nieuwe romp en zet zijn volledige beslag om. Gelet op het feit dat de nieuwe romp een hogere rand heeft, moet daar een nieuw boegbeslag (± € 250,=) bij, en laat het boegbeslag op de te verkopen romp zitten. Het zeilnummer in de zeilen moet worden aangepast naar het nieuwe rompnummer (€ 250,=). Het kan natuurlijk zijn dat er meer wensen zijn, maar dit zijn, naast wat werk en schroeven en bouten de basiskosten. Voor wedstrijdzeilers geldt dat er een nieuwe meetbrief (met de meetkosten) moet worden aangevraagd.
Eigenaar A heeft geswapt vanaf € 9.500,=, en heeft nog een romp te verkopen…

·      Eigenaar B, eigenaar van een schuimpje dat ‘redelijkerwijs niet te redden is, en koopt voor € 2.000,= tot € 3.000,= de -holle- romp van eigenaar A. Hij vult de gaatjes, maakt alles weer strak en zet er (indien nodig) een nieuwe laklaag op à € 400,=. Hij bouwt alles om van zijn oude schuimromp naar de ‘nieuwe’ romp. Hij laat het mastspoor en het boegbeslag zitten op de oude romp (dat past niet in verband met de niet aanwezige rubber rand) en op de nieuwe romp zat nog het boegbeslag (eigenaar A kon dat immers niet gebruiken). Er moet een ander mastspoor en mastvoet (samen ± € 150,=) worden gemonteerd. Het zeilnummer in de zeilen moet worden aangepast naar het nieuwe rompnummer (€ 250,=). Het kan natuurlijk zijn dat er meer wensen zijn, maar dit zijn, naast wat werk en schroeven en bouten de basiskosten. Voor wedstrijdzeilers geldt dat er een nieuwe meetbrief (met de meetkosten) moet worden aangevraagd. Eigenaar B ‘stort’ de oude romp (€ 250,=).
Eigenaar B heeft geswapt vanaf € 4.000,=.

2. Dubbel rompswap uitvoering
·      Eigenaar A koopt voor € 9.000,= een nieuwe romp en zet zijn volledige beslag om. Gelet op het feit dat de nieuwe romp een hogere rand heeft, moet daar een nieuw boegbeslag (± € 250,=) bij, en laat het boegbeslag op de te verkopen romp zitten. Het zeilnummer in de zeilen moet worden aangepast naar het nieuwe rompnummer (€ 250,=). Het kan natuurlijk zijn dat er meer wensen zijn, maar dit zijn, naast wat werk en schroeven en bouten de basiskosten. Voor wedstrijdzeilers geldt dat er een nieuwe meetbrief (met de meetkosten) moet worden aangevraagd.
Eigenaar A heeft geswapt vanaf € 9.500,=.

·      Eigenaar B koopt voor € 2.000,= tot € 3.000,= de romp van eigenaar A. Hij vult de gaatjes, maakt alles weer strak en zet er (indien nodig) een nieuwe laklaag op à € 400,=.
Hij koopt van eigenaar C een schuimpje dat ‘redelijkerwijs niet te redden is’(€ 600,=). Hij bouwt alles om van de C schuimromp naar de ‘holle’ romp. Er moet er een ander mastspoor en mastvoet (samen ± € 150,=) worden gemonteerd. Het zeilnummer in de zeilen moet worden aangepast naar het nieuwe -holle- rompnummer (€ 250,=). Het kan natuurlijk zijn dat er meer wensen zijn, maar dit zijn, naast wat werk en schroeven en bouten de basiskosten. Voor wedstrijdzeilers geldt dat er een nieuwe meetbrief (met de meetkosten) moet worden aangevraagd. Eigenaar B ‘stort’ de oude  C romp (€ 250,=).
Eigenaar B heeft dubbel geswapt vanaf € 3.000,=.

·      Eigenaar C verkoopt zijn ‘natte schuimpje’ aan eigenaar B (€ 600,=) en koopt het goede ‘droge schuimpje’ van eigenaar B (bijvoorbeeld € 2.000,=). Het kan natuurlijk zijn dat er meer wensen zijn, maar dit zijn, naast wat werk de basiskosten.
Eigenaar C heeft, zonder werk, geswapt vanaf € 1.400,=.

4.jpg

Met holle ruimte, zonder water, lekker strak, alles schoon; dat zeilt toch veel lekkerder!

Tenslotte
Dit is een eerste globale blik op het rompswappen. De SSC leden / Sailhorse-eigenaren die willen gaan rompswappen kunnen dit op www.sailhorse.nl kenbaar maken onder ‘gevraagd’ of ‘aangeboden’.
Vragen? Stel ze via [email protected] .

Henk van Dijk

 

Bron: HvD
Delen

Lees meer over:
#Onderhoud #Sailhorse

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!