Cookie beleid Sailhorse Sailing Club

De website van Sailhorse Sailing Club is in technisch beheer van VerenigingAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Opgeruimd staat netjes!

8 december 2023 16:45

TvR

Sailhorse in de winterberging.

HVB45.png

Opgeruimd staat netjes!

Ziezo! Die is opgeborgen, binnen of buiten onder een winterkleed*. Altijd gedoe: Spullen opruimen, zeilen afslaan, giek los, mast eraf, kiel omhoog sleuren en via kraan of trailerhelling op trailer of bok. Het onderwaterschip even afspuiten… nieuwe antifouling nodig?…  Er zijn veel varianten mogelijk. In ieder geval is het gevoel: tot volgend jaar.

ToDo lijst
Maar dit is juist het moment om even een notitieblokje erbij te houden en alles wat je opvalt en door het hoofd gaat te noteren. Zo word je herinnert aan de klusjes die nog open staan, en de (kleine) gebreken vallen nu op. Wellicht nog een verbetering of verfraaiing… Je hebt de hele winter om na te denken wat je eraan gaat doen!

Zo is het aan te bevelen de zeilen (gedroogd!) op te vouwen of te rollen en op een droge plek in de zeilzakken weg te bergen. Dat kan natuurlijk ook in de boot, maar let dan wel op dat er beslist geen water bij kan komen ter voorkoming van schimmel. Let op bij een buitenstalling en dekkleed dat er een serieuze hoeveelheid condenswater van het kleed in je boot terecht kan komen… natte vloer!  Zelf laat ik het grootzeil vaak gerold op de giek zitten en leg de hele bubs op de vliering…

Kijk alle stiksels na, je weet zelf het beste wat de gevoelige plaatsen van jouw zeilen zijn. De zeilmaker heeft nu tijd voor jouw klus en je hoeft niet halverwege het seizoen te vrezen voor “pech onderweg”.

Lopend en staand want
De vallen al eens goed bekeken? Staaldraad? Nylon of Dyneema? Let op de splits van staaldraad aan nylon. Denk aan de delen die altijd in de klem of masttop zitten… Alle delen van het lopend en staand want zonder kinken netjes langs de mast binden met elastieken**. Als je de verstaging door de hand laat gaan, let dan op weerhaakjes… losse draden die gebroken zijn. Dan heeft de staaldraad daar iets bijzonders meegemaakt waar het niet tegen kon. Overweeg vervanging, en in ieder geval of je zeilen niet kunnen beschadigen door dergelijke gemene uitsteeksels. Een staaldraad val is eenvoudig en goedkoper te vervangen door een dyneema exemplaar.

Lopen de schijven in de mast nog mooi soepel? Een druppel olie op de spindel van de hefkiel kan geen kwaad. Op het aangrijpingspunt van staand want en trapeze zit door de mast een centrale bout. Zijn bij u de moeren er al eens afgetrild? Deze met blauw kunststof gemaakte zelfborgende moeren mag u best eens vervangen want door het ultraviolet in het licht vergaan kunststoffen langzaam.

Het trillen van de buitenboordmotor was er voldoende voor om op een kwade dag een moer in de kuip te vinden. Een vlaagje is dan voldoende om de mast op een heel andere manier te strijken dan je bedoelde. Wedstrijdzeilers die regelmatig mastje zetten - mastje strijken, zullen e.e.a. wel in de gaten houden maar de toervaarder verricht deze handeling doorgaans alleen in voor-en naseizoen.

U heeft uw boot op een paar lege oliedrums of een paar schragen staan? Zorg voor voldoende ondersteuning om indeuken van de huid te voorkomen en leg een houtblok onder de kiel en draai deze vervolgens naar beneden tot hij erop rust.  Die 185kg hoeft niet de hele winter aan de romp te hangen.  

En als er een winterkleed* over de boot ligt, pas dan op voor klapperen in de wind, zonde van de glimmende gelcoatlaag op het polyester. Vastmaken met elastiek zorgt voor een blijvend strak tentje. Doe een opgevouwen bigshopper over het voorstag-beslag, ter voorkoming van een gat in het dekkleed ter plaatse.

Roerbeslag en roomklopper
Buitenboordmotoren en E10 benzine als Euro95 gaan niet lekker samen. Gebruik E98 benzine zonder het vocht aantrekkende bio-ethanol. Zorg voor een volle tank (=geen condensvorming) en draai de motor met gesloten benzinekraan tot hij stopt en de carburateur leeg is.  Als je de buitenboordmotor eraf haalt, kijk dan ook eens in de bun: zit het roerbeslag nog steeds vast? Klinkt misschien raar, maar je zal de eerste niet zijn! Zitten de stopjes er nog in? Staan dan ook de zelflozers open, dan weten we zeker dat vocht ook een uitweg heeft. Verwijder enig water uit de dubbele bodem middels de mangatdeksels. Als de mast nu ook op drie punten ondersteund is en dan kunt u met een gerust hart aan de winterslaap gaan beginnen.

 

*Bouwzeil van 6x4mtr te verkrijgen bij iedere bouwmarkt

**Setje elastieken 10 stuks met rood balletje voor €1,95 bij de A.C. Tion

Bron: TvR
Delen

Lees meer over:
#Sailhorse #Winterstalling

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!